FNLI laakt schrappen blauwe Vinkje

26 augustus 2016

De federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vreest voor onduidelijkheid en chaos als het blauwe Vinkje wordt geschrapt.

De stichting Ik Kies Bewust, de partij die het Vinkje ooit introduceerde, adviseert minister Edith Schippers het blauwe Vinkje te schrappen. Fabrikantenkoepel FNLI is daar niet blij mee en vreest voor ‘chaos en veel bomen zonder bos’ doordat het Vinkje minder zichtbaar wordt, zegt een woordvoerder op de website van VMT.

Aantasting waarde Vinkje

Volgens FNLI wordt met het verdwijnen de zichtbaarheid en waarde van het Vinkje aangetast. ‘De FNLI betreurt dat het gebruik van een keuze bevorderend logo nu beperkt wordt tot minder dan 15 procent van de producten in de winkel die een groen Vinkje hebben, groente en fruit meegerekend. Een aanduiding ‘best in class’ (het blauwe Vinkje), voor de productsamenstelling van andere producten wordt nu erg onduidelijk’, aldus een woordvoerder in VMT.

Het logo stimuleerde innovatie

Bovendien stimuleerde volgens FNLI het blauwe Vinkje fabrikanten te innoveren en hun producten te verbeteren en gezonder te maken. Zo konden zich immers onderscheiden met het Vinkje. FNLI vreest nu de introductie van verschillende keurmerken. ‘Nu is iedereen weer even goed. Het speelveld is nu open voor individuele initiatieven zoals supermarkten nu nemen bij frisdranken, ieder voor zich en allemaal met andere parameters.’

Geen maatschappelijk draagvlak

IKB wil van het blauwe Vinkje (de betere keuze binnen een categorie) af omdat dit in combinatie met het groene Vinkje (Gezonde keuze) verwarrend werkt. Bovendien ontbreekt er maatschappelijk draagvlak voor het blauwe Vinkje. Zo pleitte de in een publiekscampagne Consumentenbond voor afschaffing.

Altijd op de hoogte blijven?