Familie Pluim verkoopt Keurslager de Haas

Slagerij Unsplash_uitsnede

Foto: Unsplash

Pluim en de Haas bv, waarvan Keurslager de Haas onderdeel is, was ruim 50 jaar in handen van de familie Pluim. Omdat er binnen de familie geen opvolger is, nemen ervaren food- & retailprofessionals Thomas en Marleen Kamphuis de onderneming over. 

In de jaren ‘60 begonnen de broers Pluim met hun vader Slagerij Pluim op de Beethovenlaan in Arnhem. Een echt familiebedrijf dat een belangrijke rol speelde in Arnhem. In 1995 sloegen de broers Pluim de handen ineen met Keurslager de Haas, ook een bekende Arnhemse slagerij. De start van Pluim en de Haas BV met vier winkels, een aparte productielocatie, kantoor, vijftig medewerkers en een trouwe klantengroep. Onder leiding van de broers Pluim groeide het bedrijf verder. In 2021 zijn er elf winkels; negen slagerijen in Arnhem, Bennekom, Ede, Oosterbeek en Velp met daarnaast een groentewinkel en bakkerij.

Broers Pluim

De twee broers, Joop (71) en Willem (68) Pluim, stonden jaren zelf aan het hakblok. Eerst in de winkel aan de Beethovenlaan en later in de productie. "Je bent slager, maar ook ineens een ondernemer. Wij hadden zelf de taken al verdeeld tussen de productie en verkoop", vertelt Willem. "Iedere winkel heeft zijn eigen chefslager en ook in de productie en op kantoor werken medewerkers waarmee we op deze manier hebben kunnen groeien", vult Joop aan. "Maar nu is het mooi geweest. Het bedrijf is toe aan nieuwe stappen en een nieuwe generatie."

Nieuwe generatie

Binnen de eigen familie was er geen opvolging. De broers vonden de nieuwe generatie is Thomas en Marleen Kamphuis. Twee ervaren food- & retailprofessionals, die na een loopbaan in binnen- en buitenland voor zichzelf wilden beginnen. Het aanbod om Pluim en de Haas te kopen, kwam op het juiste moment.

Afrika

Thomas en Marleen werkten de laatste acht jaar in verschillende landen in Afrika. Op alle plekken zagen zij hoe vlees een belangrijke plek innam binnen de cultuur.  "Werd er wat gevierd, dan werd erbij gegrild of gebarbecued", vertelt Thomas enthousiast. Nu zij terug zijn in Nederland zetten zij graag deze traditie voort. "Wij zien het als onze missie om de consument te inspireren en te laten genieten van mooie en eerlijke producten met aandacht voor dierenwelzijn en duurzaamheid. En het feit dat Keurslager De Haas niet alleen slagerijen heeft, maar ook een bakkerij en groentewinkel geeft hierin veel mogelijkheden", zegt Marleen.

Thomas en Marleen zijn ervan overtuigd dat de aanwezige kennis en ervaring binnen Pluim en de Haas, in combinatie met wat zij zelf meenemen aan opgedane ervaringen bij andere food- en retailbedrijven, een goede combinatie is voor toekomstig succes

Dossiers
Lees ook
Keurslager van Linschoten succesvol met barbecuecatering

Keurslager van Linschoten succesvol met barbecuecatering

Keurslager Van Linschoten zit al sinds 1908 in de Rotterdamse wijk Kralingen. De slager is met recht een begrip in Rotterdam en bouwt ook daarbuiten steeds meer naam op. Dat heeft de slagerij te danken aan kwaliteit, ondernemerschap én het winnen van diverse nationale titels. Barbecuevlees is een belangrijk onderdeel voor de slager, die ook barbecuecatering...

Kansen voor de toekomst van de slagerij

Kansen voor de toekomst van de slagerij

De vraag naar meer (online) gemak is dé trend van dit moment. Daarin liggen kansen voor de slager. Meer consumentgericht denken is daarbij een must. Het opleiden van een nieuwe generatie ondernemers is de grootste uitdaging met het oog op de toekomst, vinden vertegenwoordigers uit de branche.

Keurslager Van Caulil heel tevreden over mystery shopping onderzoek

Keurslager Van Caulil heel tevreden over mystery shopping onderzoek

Secret View heeft het allereerste mystery shopping platform gelanceerd dat speciaal is ontworpen voor kleine ondernemers. Met feedback van echte klanten leren slagerijen hun vakmanschap te gebruiken om klantervaringen te verbeteren. Bianca Kalmthout van Keurslager Van Caulil in Etten-Leur is heel tevreden. ‘We gebruiken de resultaten om van te leren’,...