Fabrieksmaaltijd vaker van lokale origine

13 augustus 2012 Tom Van der Meer

LONDEN - Kant-en-klaarmaaltijden krijgen steeds vaker een lokale en biologische insteek. Dit omdat klanten een groeiende belangstelling hebben voor voeding uit de eigen streek.

LONDEN - Kant-en-klaarmaaltijden krijgen steeds vaker een lokale en biologische insteek. Dit omdat klanten een groeiende belangstelling hebben voor voeding uit de eigen streek.


Dat meldt onderzoeksbureau Datamonitor. De trend naar lokale producten (waarvan ook de herkomst bekend is) is een reactie op de voor de consument oncontroleerbare stroom aan producten die van overal ter wereld, het hele jaar door op de markt gebracht worden.


Lokaal vlees

Biologisch, duurzaamheid en de verplichting om producten in de keten snel te kunnen traceren, voeden de hang naar lokaal geproduceerde vlees/groenten en naar gezondheid.


Bekendste voorbeeld noemt Datamonitor het Amerikaanse Eat Local dat een range aan koelverse maaltijden is gestart, speciaal voor alleenstaanden en families. De ingrediënten zijn afkomstig van lokale biologische boerenbedrijven.


Convenience

Het Amerikaanse Kidfresh verkoopt 'duurzame' lunchpakketten, die inspelen op zowel de gezondheids- als de convenience trend. In het Verenigd Koninkrijk zie je dat ook. Daar heeft retailer Asda bijvoorbeeld een assortiment biologische maaltijden voor kinderen opgezet.


Duurzaamheid

'Waar consumenten zich 5 tot 10 jaar geleden vooral bezighielden met voedselveiligheid, zie je dit nu verschuiven', zegt Chris Langley van de National Starch Food Innovation op FoodNavigator.com. 'Klanten en retailers moedigen fabrikanten van ingrediënten steeds vaker aan om te komen met duurzame oplossingen.'


Lees ook:

Extra controle Engelse streekproducten (4 mei 2007)


Tesco wil meer streekproducten (22 september 2006)


Of kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over Datamonitor


Alle berichten over biologisch


Alle berichten over duurzaamheid

Altijd op de hoogte blijven?