Export van voorverpakte Parmaham groeit verder

attachment-001_food-image-VLS13027I01

Het jaar 2014 was een positief jaar voor de producenten van voorverpakte Parmaham: meer dan 74 miljoen pakjes werden verkocht. Dat staat met een stijging van 2,4 procent gelijk aan 1,5 miljoen Parmahammen.

Het voorverpakte segment is volgens Paolo Tanara, president van het Consorzio del Prosciutto di Parma, een vast deel van onze afzet geworden: het vertegenwoordigt 17 procent van de totale jaarproductie en is ten opzichte van 2013 met 3 procent gestegen. Dit ondanks een lichte terugval op de Italiaanse markt, goed voor circa 25 procent van het voorverpakte product. Gelukkig voor het Parmaham-consortium is er een doorgaande groei van de export die 75 procent van de productie voor haar rekening neemt. 'Deze groei die ondanks de crisis doorzet, stemt ons tot tevredenheid en geeft een indicatie van de veelbelovende toekomst van het product maar bovenal beloont het de inspanningen en commitment van de gehele sector, van de producenten in het bijzonder en de grofweg dertig snij-inrichtingen die zich in het kleine Parmaham productie gebied bevinden.'

Export

Voor wat betreft de export trends zijn de markten buiten de EU erg veranderlijk, op de Europese markten consolideerden de posities van afgelopen jaren zich. Met een stijging van 16,4 procent en een verkoop van circa 3 miljoen pakjes, zijn de Verenigde Staten de leidende markt buiten Europa. Goede resultaten werden er ook behaald in Australië (817.000 pakjes) en Japan dat een stijging van 8.4 procent tot 610.000 pakjes kende. In Europa groeide Frankrijk licht met 2,3 procent tot meer dan 8,36 miljoen en Duitsland met 3.8 procent tot 8,77 miljoen. Het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste markt met 18,47 miljoen pakjes, bleef stabiel.

Speerpunt

Het voorverpakte product, herkenbaar aan de zwarte driehoek en de bekende kroon, is een speerpunt voor het Consorzio del Prosciutto di Parma, omdat het de kwaliteit en echtheid tot en met de eindgebruiker garandeert en daarnaast het bereiken van meer afzetkanalen mogelijk maakt. Het product mag alleen onder toezicht van inspecteurs ter plekke in Parma worden gesneden en verpakt.

Lees ook
QSTA: platform voor versproducten

QSTA: platform voor versproducten

De bol.com worden van de foodbranche, dat heeft QSTA voor ogen. Met een fijnmazig distributiekanaal voor zowel producenten als afnemers, springt het bedrijf in een gat in de markt. QSTA is een platform voor zowel makers als afnemers van onderscheidende voedselproducten. Het bedrijf richt zich op retailers, versspecialisten en horeca.

Rotterdamse indoworst van chef Perry en zijn favoriete slager

Rotterdamse indoworst van chef Perry en zijn favoriete slager

Het is geen wonder dat chef Perry de Man zijn vlees het liefst koopt bij Paul van den Hooven van slagerij Wild Vleesch. De twee hebben nogal wat met elkaar gemeen. Niet alleen zijn ze beiden goedlachs, ietwat grofgebekt en Rotterdammer in hart en nieren, maar ook delen ze een liefde voor orgaanvlees, worst en koken op gevoel. Oftewel: “Niet lullen,...

Slagersleerlingen presenteren streekproducten tijdens Avond van de West-Vlaamse slager

Slagersleerlingen presenteren streekproducten tijdens Avond van de West-Vlaamse slager

In Roeselare vond op 19 oktober de vierde editie van de Avond van de West-Vlaamse slager plaats. Slagersleerlingen van drie West-Vlaamse slagerijscholen presenteerden acht nieuwe West-Vlaamse streekproducten, waaronder twee vegetarische. Hiermee speelt de sector in op de vraag van de flexitariër.