Explosieve groei halal vlees en vleeswaren

8 mei 2017 Edwin Rensen - Distrifood

De omzetten van halal vlees en vleeswaren in de supermarkten zijn het afgelopen jaar enorm gegroeid. Vlees nam met 69 procent toe en vleeswaren met 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Was de omzet van halal vleeswaren vorig jaar nog €3.879.764 (MAT 12, 2016), dat is dit jaar gestegen naar €5.077.998 (MAT 12), meldt onderzoeksbureau IRI.

Ook echte volumegroei

Bij vlees is de groei procentueel nog groter. Vorig jaar ging voor €708.678 halal vlees over de kassabanden, dat is nu opgelopen naar €1.194.946. De trend is volgens IRI opvallend. Het onderzoeksbureau meldt dat het niet alleen gaat om een groei als gevolg van prijsstijgingen, maar ook om echte volumegroei.

Moslims kapitaalkrachtiger

‘De derde generatie moslims is kapitaalkrachtiger dan eerdere generaties en zij gaan wat veel vaker naar de reguliere supermarkten in plaats van naar een etnische winkel’, analyseert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. Het betreft wel een relatief klein segment en het gaat om een totale groei van €1,2 miljoen op jaarbasis.

Groei ook zichtbaar op Halal Beurs

De groei van halal was ook te zien op de derde internationale Halal Beurs, die vorige week in Eindhoven werd gehouden. De groeiende moslimgemeenschap koopt ook halal make-up, koffie en bier.

Altijd op de hoogte blijven?