Europeanen geven meer uit aan boodschappen

nat_KeurslagerijBroersen-10

De uitgaven van Europeanen aan boodschappen zijn gestegen naar het hoogste niveau in zes jaar. Dat meldde marktonderzoeker Nielsen op basis van onderzoek in 21 Europese landen inclusief Turkije.

In het vierde kwartaal van 2017 gingen de Europese uitgaven aan boodschappen met 4,4 procent omhoog, de sterkste toename sinds begin 2012. Er werden meer artikelen gekocht tegen hogere prijzen. De hogere prijzen hingen onder meer samen met de keuze van consumenten voor duurdere producten zoals bijvoorbeeld lokale merken en gezondere biologische producten.

Turkije heeft grootste groei

In Turkije was met een stijging van bijna 17 procent veruit de grootste groei te zien, terwijl die in Zwitserland, Finland en België met minder dan 2 procent het zwakste was. In Nederland gingen de uitgaven met 2,9 procent omhoog. Daarmee nam ons land de dertiende plaats in.

Lees ook: Groei consumentenbestedingen vlakt af

Lees ook
Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

Wageningen University & Resource publiceerde onlangs de Agrifoodmonitor 2022. Hieruit blijkt dat Nederlandse consumenten wel openstaan voor plantaardige alternatieven maar er in de praktijk niet voor kiezen. Volgens Ceel Elemans, sector specialist Food van ING, maakt de hoge inflatie het lastig om voor plantaardig eten te kiezen.

Consument gaat meer betalen voor voeding

Consument gaat meer betalen voor voeding

Naast de hoge prijzen voor energie en grondstoffen exploderen nu ook de opslagkosten voor voeding. Het gevolg is volgens Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking, dat de consument nog meer betalen voor voeding. Hieronder legt hij uit hoe het zit.