Europeanen geven meer uit aan boodschappen

nat_KeurslagerijBroersen-10

De uitgaven van Europeanen aan boodschappen zijn gestegen naar het hoogste niveau in zes jaar. Dat meldde marktonderzoeker Nielsen op basis van onderzoek in 21 Europese landen inclusief Turkije.

In het vierde kwartaal van 2017 gingen de Europese uitgaven aan boodschappen met 4,4 procent omhoog, de sterkste toename sinds begin 2012. Er werden meer artikelen gekocht tegen hogere prijzen. De hogere prijzen hingen onder meer samen met de keuze van consumenten voor duurdere producten zoals bijvoorbeeld lokale merken en gezondere biologische producten.

Turkije heeft grootste groei

In Turkije was met een stijging van bijna 17 procent veruit de grootste groei te zien, terwijl die in Zwitserland, Finland en België met minder dan 2 procent het zwakste was. In Nederland gingen de uitgaven met 2,9 procent omhoog. Daarmee nam ons land de dertiende plaats in.

Lees ook: Groei consumentenbestedingen vlakt af

Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

De Europese Commissie (EC) en 65 belanghebbenden uit de sector ondertekenden begin juli de EU-gedragscode voor verantwoordelijke levensmiddelenbedrijven en marketingpraktijken. Het is de volgende stap in de “Van boer tot bord”-strategie.