'EU misleidt kinderen met vlees

13 augustus 2012 Tom Van der Meer

AMSTERDAM - 'Good meat tastes good' en 'seafood is great'. Deze slogans uit de EU-campagne EU Minichefs zijn misleidend. Dat vinden Wakker Dier en Milieudefensie. Ze eisen daarom een verbod op de campagne.

AMSTERDAM - 'Good meat tastes good' en 'seafood is great'. Deze slogans uit de EU-campagne EU Minichefs zijn misleidend. Dat vinden Wakker Dier en Milieudefensie. Ze eisen daarom een verbod op de campagne.


Volgens de organisaties promoot de Europese Commissie in de nieuwe kindercampagne eenzijdig vette producten als vlees, vis en zuivel. 'En dit onder het mom van bestrijding van overgewicht bij kinderen.'


Onjuistheden

De stichting Wakker Dier en Milieudefensie stellen dat de campagne alleen aandacht besteedt aan vlees, vis en zuivel. 'Zelfs feitelijke onjuistheden worden niet geschuwd. Zo zou je om sterk en slim te worden, vlees en vis moeten eten. Dit terwijl voedingsdeskundigen aangeven dat in vegetarisch eten alle belangrijke voedingsstoffen zitten en dat het kan bijdragen aan de bestrijding van overgewicht.'


Schreeuwend

De organisaties noemen de slogans 'schreeuwend, terwijl elke kritische noot over ongezonde aspecten van overmatige vlees-, vis- en zuivelconsumptie bij kinderen wordt verdrongen'. De site meldt ook: 'mankind has been eating meat ever since we stopped being vegetarian' en 'dairy products are really good for growing up'.


Ontmoedigen

'Eerder werd het ministerie van VWS door het RIVM al geadviseerd om voortaan groente en fruit te promoten en voedingsmiddelen met verzadigde vetten juist te ontmoedingen', stellen beide organisaties. 'De consumptie van vlees, vis en zuivel draagt bij jongeren voor meer dan de helft bij aan te hoge vet-inname, met name ongezonde verzadigde vetten als cholestorol, stelt het RIVM.'


Leuk en goedkoop

De campagne EU Minichefs die loopt tot eind juni is gestart om kinderen te laten zien dat gezond eten leuk en goedkoop kan zijn. De site meldt gezonde recepten en er worden via scholen onder meer een tekenwedstrijd, talloze workshops en gezonde lunches georganiseerd


Wakker Dier en Milieudefensie vragen de Reclame Code Commissie de in hun ogen misleidende campagne te verbieden.


Lees ook:

Foodbedrijven mikken minder op kinderen (15 november 2006)


Niet drank maar vet grootste bedreiging voor lever (10 oktober 2006)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over Wakker Dier

Alle berichten over Milieudefensie

Al uw vleesnieuws kant-en-klaar op uw bord?

Abonneer u dan op onze GRATIS nieuwsbrief!



Altijd op de hoogte blijven?