Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

planetproof

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

SMK, ontwikkelaar en beheerder van het keurmerk, werkt tijdens de week samen met supermarkten, merkfabrikanten en andere ketenpartijen om aandacht te vragen voor duurzamere voedselproducten met het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof, dat in 2017 werd gelanceerd. Helga van Leur is sindsdien ambassadeur, “omdat het écht iets voorstelt”, zegt ze in het persbericht over de themaweek.

Gijs Dröge, directeur SMK, wil na vier jaar de volgende versnelling in gaan en het keurmerk nog bekender maken, “zodat de consument wéét waar het keurmerk voor staat.” Je vindt het label terug op onder andere aardappelen, groenten, fruit, zuivel en eieren, waarbij eisen worden gesteld op het vlak van onder andere bodem, landschap en biodiversiteit, energie, klimaat en dierenwelzijn.

Dröge sluit zich aan bij de oproep van Timo Hoogenboom, CEO van HAK, om samen met de overheid en de markt te komen tot een promotiefonds. De omvang van het keurmerk maakt dat het een concrete invulling geeft aan het duurzame landbouwbeleid van de overheid. Sjaak van der Tak: “De overheid kan bijdragen om te zorgen dat de consument net zo duurzaam consumeert als de Nederlandse boer met On the way to PlanetProof nu al produceert.”

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’

Ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’

Het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) organiseert op 1 februari de ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’.

Vleessector reageert op verbod vleesreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Vleessector reageert op verbod vleesreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Geen reclame voor vlees, vis en fossiele brandstoffen meer bij bushokjes in Noord-Holland. Dat is besloten door de Provinciale Staten van Noord-Holland. Organisaties uit de vleessector zijn het niet eens met dit verbod. Nederland Vleesland en LTO Noord vinden dit geen zaak voor regionale politici en wijzen op de gezonde eigenschappen van vlees en de...

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Horecava, de vakbeurs voor de horecabranche in Nederland, gaat vandaag van start in Amsterdam RAI. Eén van de belangrijkste thema’s tijdens de beurs van dit jaar is duurzaamheid. Steeds meer horecaondernemers zijn bewust bezig met groen ondernemen en het tegengaan van voedselverspilling. Onderwerpen zoals eten zonder verspilling, groene innovaties en...