Dure kerst in de supermarkt

13 augustus 2012 Lucien Joppen

RIJSWIJK - Deze kerst hebben consumenten voor circa 850 miljoen aan boodschappen gedaan. Dat is 100 miljoen meer dan in 2007.

RIJSWIJK - Deze kerst hebben consumenten voor circa 850 miljoen aan boodschappen gedaan. Dat is 100 miljoen meer dan in 2007.


Dat meldt het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelen). De organisatie kan nog geen definitieve cijfers overleggen, maar schat de totale omzet in de kerstperiode op 850 miljoen.


Luxe producten scoren

'Veel mensen wachten met de verse producten tot het laatste moment of ze zijn nog dingen vergeten', aldus een CBL-woordvoerder.


'De luxe productlijnen, zoals Appétit van Plus, à la maison van C1000 en Excellent van Albert Heijn, zijn dit jaar een hit. Het vliegt de winkels uit.'


Eerder deze maand schatte het CBL al in dat de omzet rondom kerst hoger zou uitvallen dan in 2006.


Chaotische taferelen

De kerstinkopen zorgden hier en daar voor chaotische taferelen. Bij een AH in Alphen aan den Rijn stond maandagochtend zo’n lange rij, dat de vestiging niet om acht uur maar om half acht is opengegaan.


'Het zijn heel drukke dagen geweest', stelt Klaartje Caron, woordvoerster van Albert Heijn. 'We hebben wel gemerkt dat mensen hun boodschappen gespreid hebben ingeslagen. Het was alle dagen heel druk. Vooral bij de XL-vestigingen was het een topdrukte.'


Lees ook:

Kerst: AH ruilt vleesvervangers voor luxe vlees (17 december 2007)


Bekijk ons nieuwsoverzicht voor:

Alle artikelen over kerstmis


Altijd op de hoogte blijven?