Dierwelzijn en consumentenveiligheid trends op Anuga

Anuga

De Anuga vindt momenteel plaats in Keulen. Opnieuw komt de internationale vleessector samen tijdens Anuga Meat. Rond de 850 standhouders uit ongeveer vijftig landen laten van 10 tot en met 14 oktober als onderdeel van de overkoepelende voedingsmiddelenbeurs Anuga zien wat ze in huis hebben.

Dierenwelzijn en consumentenveiligheid zijn de belangrijkste trends op de Anuga Meat. Mondiaal zijn er in de laatste jaren diverse initiatieven ontwikkeld die het dierenwelzijn en/of de consumentenveiligheid moeten bevorderen.

Het meest recente voorbeeld komt uit Duitsland zelf. Onder de noemer Dierenwelzijn Initiatief heeft de sector in de afgelopen maanden een nieuw project opgestart, dat de voorwaarden voor een groot deel van de in Duitsland gehouden varkens boven de wettelijke norm uittilt. Van meet af aan nemen hier meer dan 2.000 boerenbedrijven met meer dan 12 miljoen varkens aan deel. Via een fonds dat door grote private ondernemingen wordt gevuld, worden boeren gecompenseerd voor de hogere kosten die dit met zich meebrengt. Het systeem werd in een moeizaam proces mede door de vleesindustrie ontwikkeld en door de slachterijen ondersteund.

Lees meer over Anuga Meat en de belangrijkste trends van deze beurs in de derde Special van Vleesmagazine die eind deze maand verschijnt.

Hieronder een korte fotoreportage van Anuga Meat 2015.

Lees ook
Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet

Het kan door omstandigheden gebeuren dat je te laat op het werk komt. Kan het structureel te laat komen op het werk voor ontslag op staande voet zorgen?

Maaltijden van de slager

Maaltijden van de slager

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Het is niet alleen zaak om verser en beter te zijn dan de supermarkten, maar ook om je te onderscheiden van andere versspecialisten die maaltijden verkopen. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig?

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.