Deelnemers Foodvisie zeer enthousiast over nieuw event

28 juni 2016

Eindhoven – ‘Wat was het een inspirerende dag, met mooie verhalen en boeiende sprekers’. De deelnemers aan het eerste Foodvisie-event zijn na afloop van het congres zeer enthousiast. Gisteren werd in de High Tech Campus in Eindhoven voor het Foodvisie-event gehouden, een initiatief van de Vakmedia-vakbladen Distrifood, Foodmagazine, Misset Horeca, Snackkoerier, Bakkerswereld en Vleesmagazine.

Ruim 150 belangstellenden, van bakker tot ceo van een retailorganisatie, werden gastvrij op de campus ontvangen. In de grote zaal, het auditorium, heette dagvoorzitter Donatelli Piras alle gasten van harte welkom. Nadat hij alle aanwezigen een minuut de tijd had gegeven zich aan elkaar voor te stellen, kwamen verschillende sprekers het toneel op.

Centraal in de presentaties stonden de vragen ‘hoe speelt u in op de veranderende behoeften van uw doelgroep? Welke kansen biedt blurring? Hoe gaat u met deze ontwikkelingen om en welke beslissingen neemt u?

Enthousiaste netwerker

De bijdragen werden verzorgd door onder andere Bas van  Eekelen, Business Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK Nederland, Edwin Blom, directeur Sales & Shopper Marketing bij Royal Friesland Campina en Bert-Jan Woertman, een enthousiaste netwerker, creatieve verbinder en ‘new business developer’. Hij is marketing communicatie directeur van High Tech Campus Eindhoven.

Organisator Vakmedianet liet ten behoeve van het Foodvisie-event een Nationaal Food Onderzoek uitvoeren. De uitkomsten van het onderzoek werden gisteren gepresenteerd door Peter Garstenveld, hoofdredacteur van Distrifood en Foodmagazine en verantwoordelijk voor de content die onder deze merken wordt ontwikkeld.

Voedselverspilling

Bob Hutten, directeur van het gelijknamige bedrijf, liet de zaal delen in zijn zorgen over de enorme voedselverspilling. Naar schatting wordt wereldwijd jaarlijks 44 procent van de geoogste groenten ongebruikt weer weggegooid. En 19 procent van de granen. Ook in Nederland verdwijnt jaarlijks voor een vermogen aan prima voedsel in de vuilnisbak. Naar schatting gaat het in totaal om twee miljoen ton met een geschatte economische waarde van €5 miljard. Hutten richtte daarom de verspillingsfabriek op. De fabriek verwerkt vlees en groenten die ‘over’ zijn tot soepen en ragouts. Hutten staat voor amplitief leiderschap. Dit wil zeggen dat het bedrijf er alles aan doet om haar samenwerkers, haar opdrachtgevers, leveranciers en de maatschappij in zijn of haar kracht te zetten.

'Ik wilde weer lekker koken'

Ron Blaauw, horecaondernemer en meesterkok, kreeg de lachers al snel op zijn hand. Hij vertelde vanuit zijn jarenlange ervaring en liefde voor het vak over creatief ondernemen en het signaleren van kansen in een dynamische markt. ‘Ik heb een keuze gemaakt om veel meer vanuit mijn hart te gaan werken’, zegt hij tijdens Foodvisie. ‘Wilde gewoon weer lekker gaan koken. Ik wilde een restaurant hebben, waar ik zelf graag eet. Een restaurant waar je als je tonijn bestelt, alleen tonijn krijgt en niet 21 bereidingen van komkommer ernaast.’

Ook trendwatcher Steven van Belleghem trakteerde de deelnemers op een vlammend betoog. Hij ging in op het thema van zijn boek: When digital becomes human. Hij hield de bezoekers van Foodvisie voor dat door steeds ingenieuzere computersystemen consumenten steeds verder verwijderd raken van merken. Die ontwikkeling is niet tegen te houden, maar retailers moeten daar al wel op anticiperen. Belangrijk daarbij is om te bedenken dat computers een aantal zaken niet kunnen geven en dat is de menselijke maat: empathie, passie en creativiteit. Daarin moeten ondernemers blijven investeren, aldus de Belgische auteur.

Tussen de sprekers in, werden een aantal workshops gehouden.  Q & A Research & Consultancy verzorgde de workshop: Innoveren kun je leren. Dirkzwager advocaten & notarissen presenteerden de juridische kennisquiz Food en Koninklijke Horeca Nederland boog zich met de deelnemers over de vraag: Blurring, de nieuwe toverformule?

Altijd op de hoogte blijven?