Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

btw_aangifte_belastingdienst_Pixabay

Foto: Pixabay

De deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het derde kwartaal nadert. Ondernemers hebben tot 31 oktober de tijd om dit te doen. Volgens de Belastingdienst hebben bijna vier op de tien startende en kleine ondernemers een herinnering nodig om dit tijdig te doen. Daarom geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en efficiënte aangifte.

Recentelijk deed de Belastingdienst een peiling onder ondernemers over de btw-aangifte. Hieruit blijkt dat bijna de helft van de startende en kleine ondernemers dit zelfstandig doet, zonder hulp van een professional. Ongeveer drie op de tien starters en kleine ondernemers kijken hier vaak tegenop. Vier op de tien stellen de aangifte vaak uit tot de laatste week. En meer dan een kwart geeft aan de afgelopen drie jaar weleens te laat te zijn geweest met de btw-aangifte.

Startersvoorlichter Ferry Hoogerheijde: "De btw-aangifte gaat bij veel ondernemers goed, maar bij een aanzienlijk deel ook niet. We zien dat de aangifte en betaling te laat worden gedaan en dat er fouten worden gemaakt. Als je de aangifte of betaling uitstelt, is de kans groter dat je het vergeet en te laat bent. Bij een te late aangifte of betaling ontvangen ondernemers een boete. Dat is zonde."

Vijf tips

1. Begin op tijd en doe altijd aangifte, ook als je het afgelopen kwartaal geen omzet hebt gedraaid.
Twijfel je of je aangifte moet doen, bijvoorbeeld omdat je een vrijstelling voor de btw hebt aangevraagd? Check dan eenvoudig in het portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ of er een aangifte voor je klaarstaat. Zo ja, vul de aangifte dan altijd in.

2. Reserveer geld voor je belastingen en doe de betaling meteen na je aangifte.
Wil je toch pas op het laatste moment je belastingen betalen? Plan je betaling dan in via internetbankieren. Let op: had je eerder Bijzonder uitstel van betalen door corona? Dat uitstel geldt niet meer voor déze betaling. Kijk op nl/corona wat je kunt doen als je nog betalingsproblemen hebt door corona.

3. Doe je aangifte via een online boekhoudpakket.
Je doet de aangifte dan meteen vanuit je administratie, waardoor het minder tijd kost. Let op: je mag je aangifte maar één keer per tijdvak indienen. Ook al is dat met sommige boekhoudpakketten vaker mogelijk. Controleer dus goed of je niets vergeten bent voordat je de aangifte indient.

4. Toch iets vergeten? Vul dan geen tweede btw-aangifte in, maar kijk wat jij in jouw situatie moet doen.
Is de correctie 1.000 euro of lager, dan kun je dit opgeven in de aangifte over het vierde kwartaal. Is het bedrag hoger? Dan kun je de correctie indienen via het formulier ‘Suppletie omzetbelasting’.

5. Noteer de deadlines voor de komende btw-aangiften in je agenda.
Dit zijn 31 oktober 2021, 31 januari 2022, 30 april 2022 en 31 juli 2022. Stel een paar dagen van tevoren een herinnering in. Doe je aangifte per maand of per jaar? Kijk dan hier wat de deadlines zijn.

Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/ondernemers of volg het webinar 'Goede start met de Belastingdienst'.

De peiling

De flitspeiling werd van 6 oktober tot en met 12 oktober 2021 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Belastingdienst. Aan het onderzoek namen 1012 ondernemers deel, waarvan 430 startende en kleine ondernemers (zzp’ers) die zelf hun btw-aangifte regelen of gebruikmaken van de kleineondernemersregeling. De ondernemers die gebruikmaken van de kleineondernemersregeling beantwoordden geen vragen over de btw-aangifte.

Dossiers
Lees ook
Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Dit jaar bestaat Keurslager van Leeuwen 100 jaar. Dit bijzondere jubileum is nu nog mooier geworden nu de slagerij het predicaat Hofleverancier mag voeren. Commissaris van de Koning, Jaap Smit, overhandigde het predicaat op 25 november aan slager Paul van Leeuwen, de derde generatie van de slagersfamilie.

Fuet van geitenvlees

Fuet van geitenvlees

Geitenvlees is duurzaam en lekker, maar onder consumenten nog weinig bekend. Hoog tijd dat daar verandering in komt, vindt worstmaker en vakdocent Ronnie Poeste. Hij gebruikt het geitenvlees voor een heerlijke fuet.

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Deze week startte de langdurige campagne Werken in de Slagerij op de sociale media. Het doel is om door middel van video’s en verhalen van slagers jongeren en zij-instromers te enthousiasmeren voor het slagersvak.