De vleesbranche in de media – week 9

4 maart 2022 Redactie Vleesmagazine
Foto: Henk Riswick

Stijgende voedselprijzen, nieuwe slagerijen en waar blijft het kweekvlees. Welke berichten over slagers en de vleesbranche kwamen we de afgelopen week tegen in de media?

Stijgende voedselprijzen
De Rabobank verwacht dat de oorlog in de Oekraïne de voedselprijs in Nederland gaat beïnvloeden. Dit komt door onder andere verstoring van de handel met Oekraïne, Rusland en Belarus, stijgende gas- en graanprijzen, duurder veevoer en kunstmest. Supermarkten zijn volgens Rabobank terughoudend in het verhogen van consumentenprijzen, daardoor dreigen de kostenstijgingen voor rekening van de keten te komen.

Overname slagerij
In Putten nemen Martijn en Nicole Kemper op 5 maart de slagerij van Gert-Jan Veenendaal over. De Puttenaer spreekt met de nieuwe eigenaren. “Wij vinden het belangrijk dat de kwaliteit, smaak en de komaf van het vlees goed is.”

Slagerij Noël
In Heist-op-den-Berg in België opent binnenkort slagerij Noël, de zaak van slager Noël Delen en onderwijzeres Barbara Heylen. “We willen het verschil maken met zelfgemaakte charcuterie en zelfgemaakte salades”, vertellen ze aan het Nieuwsblad.

Slachthuis Ryckaert weer open
Slachthuis Ryckaert uit Eeklo in België mocht na een maand gedwongen sluiting weer de activiteiten hervatten. Het slachthuis en de Inspectiedienst Dierenwelzijn hebben hiervoor een actieplan opgesteld die het dierenwelzijn structureel moeten verbeteren, meldt Vilt.

Kweekvlees
Waar blijft het Maastrichts kweekvlees kopt het FD. In 2013 presenteerde Mark Post de eerste hamburger van kweekvlees. Nu in 2022 is dat vlees nog altijd niet verkrijgbaar in ons land. Hoe komt dit?

Nieuw strostalconcept
Op Pigbusiness een fotoreportage van het nieuwe strostalconcept Xaletto. Alexander Grösbrink bouwde de serrestal waar varkens de hele dag kunnen woelen en liggen in het stro.

 

Altijd op de hoogte blijven?