Coop, Deka en Dirk kiezen voor 1-ster kipvleeswaren

Dirk en Dekamarkt hebben besloten om alleen nog kipvleeswaren te verkopen die minimaal voldoet aan het 1-ster Beter Leven-keurmerk. Coop maakte vorige week bekend over te stappen op kipvleeswaren met minimaal 1 ster.

Dirk en Dekamarkt schakelen medio 2020 over op de 1-Ster Beter Leven vleeswaren. De twee Detailresult-formules volgen daarmee Coop en Plus, die eerder besloten alleen nog kipvleeswaren met het keurmerk te verkopen.

Coop maakte vorige week bekend over ste stappen, daar hebben de kipvleeswaren vanaf nu minimaal één ster.  Het betreft boterhambeleg, zoals gesneden kipvleeswaren. ‘Een belangrijke stap in onze strijd om keurmerkloze kip uit de schappen van de supermarkten te krijgen’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Eén ster Beter Leven

De kipvleeswaren van Coop, DekaMarkt en Dirk voldoen minimaal aan de criteria van het keurmerk één ster Beter Leven. Dat bevestigen de supermarkten aan Wakker Dier. ‘Het is belangrijk dat de supermarkten overstappen op een goed, onafhankelijk keurmerk, voor de kippen én de consument,’ aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Plus maakte in september dit jaar als eerste de stap naar huismerk kipvleeswaren met een keurmerk. 'Nu zijn er dus vier supermarkten die hun kip een beter leven geven. Zij kiezen voor het onafhankelijke één ster Beter Leven keurmerk als ondergrens voor hun vleeswaren', laat Wakker Dier weten. Bij Coop hebben alle kipvleeswaren sinds vorige week minimaal één ster; Dirk en Dekamarkt schakelen medio 2020 over. Het gaat om alle huismerk gesneden kipvleeswaren voor op de boterham. ‘Een belangrijke stap in onze strijd om keurmerkloze kip uit de schappen van de supermarkten te krijgen,’ zegt Hilhorst.

WD_191121-Grafiek-supermarkten_-300x197  

Steekproef

Afgelopen maand publiceerde Wakker Dier een steekproef over dierenwelzijnskeurmerken op kipvleeswaren. Tussen 2018 en 2019 was een lichte stijging te zien in het aandeel vleeswaren met een keurmerk; van 17 naar 23 procent. Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van het één ster Beter Leven keurmerk, zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop krijgen.

Achterlopers

In de steekproef hadden Albert Heijn, Aldi en Lidl het dieronvriendelijkste aanbod. Aldi en Lidl verkochten uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk en bij Albert Heijn had slechts acht procent een keurmerk. Hilhorst: ‘Deze drie grote spelers bezitten samen de helft van de markt. Je mag verwachten dat zij hun verantwoordelijkheid nemen voor de kippen. Maar het tegendeel is waar.’

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Op Internationale Grüne Woche in Berlijn presenteert Vion een monitoringstool met slimme cameratechniek om de interactie tussen mens en dier op slachterijen te observeren. De tool is voorzien van Artificial Intelligence (AI). De camera's nemen onafgebroken alle beelden op en de software analyseert deze.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Kip in blaas

Kip in blaas

Paul Bocuse wordt algemeen beschouwd als een van de grootste gastronomen van de 20ste eeuw. Met zijn klassieke Franse keuken verdiende hij drie Michelinsterren.