Consumentenbond blijft strijden tegen Vinkje

De Consumentenbond vindt het onbespreekbaar dat het ministerie van VWS het Vinkje nog tot oktober 2018 wil gebruiken. Een jaar langer dan in eerste instantie werd gezegd.

De Consumentenbond riep de minister na haar besluit over het afschaffen van het Vinkje in 2016 al op om geen onnodige vertraging toe te laten.

Lobby van de industrie

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Nu wordt ons in 2017 opeens gevraagd om ons bezwaar tegen het verlengen van de overgangsperiode van 12 naar 24 maanden te onderbouwen. Dat is echt onzinnig. Het ministerie dreigt te zwichten voor een lobby van de industrie. Er is vastgesteld dat een overgangstermijn van 12 maanden voor het uitfaseren van het Vinkje voor bedrijven redelijk is. Niemand heeft beroep tegen dat besluit aangetekend, dus de discussie is over en uit.’

FNLI en CBL drongen aan op oprekken

In 2016 toonde de Consumentenbond aan dat het Vinkje onbegrijpelijk is voor consumenten en de bezwaaradviescommissie van het ministerie van VWS bevestigde dit. De overgangsperiode voor het afschaffen van het Vinkje werd bepaald op 12 maanden. Maar eind 2016 drongen meerdere partijen uit het bedrijfsleven, waaronder FNLI en CBL, de brancheorganisaties van levensmiddelenfabrikanten en supermarkten, aan op het oprekken van de overgangstermijn naar een veel langere periode, variërend van 18 tot maar liefst 36 maanden.

Tegen betaling

Een van de problemen met het Vinkje is volgens de Consumentenbond dat voedingsbedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. Een ander probleem is dat producten met veel zout, suiker of verzadigd vet het logo kunnen krijgen. Er zijn twee verschillende Vinkjes in omloop: een blauw Vinkje in een groene cirkel staat voor ‘een gezondere keuze’ bij gezondere basisproducten en een blauw Vinkje in een blauwe cirkel staat voor ‘een bewuste keuze’ bij producten die toch al niet zo gezond zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om snacks met minder calorieën of frisdranken met minder suiker.

Het Vinkje is een initiatief van grote Nederlandse voedingsmiddelenconcerns.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Coop en Dirk maken gehakt magerder

Coop en Dirk maken gehakt magerder

Na kritiek van de Consumentenbond gaan Coop en Dirk het magere rundergehakt minder vet maken.Veel supermarkten verkopen ‘mager’ of ‘extra mager’ gehakt dat nog behoorlijk veel vet bevat, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Vetter dan onderzochte soorten Het extra magere rundergehakt van Coop en Dirk bleek volgens de Consumentenbond met 15 procent...

Kindermarketing wordt aan banden gelegd

In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de kindermarketing aanscherpen.Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer laten weten. Eerder dit jaar besloten supermarktketen Albert Heijn en Plus al te stoppen met deze vorm van kindermarketing op hun huismerken. ‘Kinderen niet steeds confronteren’ Van Rijn was hierover al langer in gesprek met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hij vindt het belangrijk dat kinderen en ouders in een supermarkt...

‘App als vervanger van vinkje niet kansrijk’

Hoogleraar retail en marketing Laurens Sloot ziet weinig in de app die minister Schippers wil introduceren als vervanger van het vinkje. ‘Buitengewoon kleine kans dat die app van de minister effectief zal zijn.’Sloot zegt dit in een achtergrondverhaal in De Volkskrant. Eerder deze week werd bekend dat de ‘Ik Kies Bewust’-vinkjes gaan verdwijnen van de verpakkingen van producten in de supermarkt. Dit besluit werd genomen door minister Edith Schippers van Volksgezondheid. Als vervanging komt er waarschijnlijk een app die persoonlijk voedingsadvies geeft aan consumenten. Voedingsonderwijs op basisschool...