Consumentenbond blijft strijden tegen Vinkje

De Consumentenbond vindt het onbespreekbaar dat het ministerie van VWS het Vinkje nog tot oktober 2018 wil gebruiken. Een jaar langer dan in eerste instantie werd gezegd.

De Consumentenbond riep de minister na haar besluit over het afschaffen van het Vinkje in 2016 al op om geen onnodige vertraging toe te laten.

Lobby van de industrie

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Nu wordt ons in 2017 opeens gevraagd om ons bezwaar tegen het verlengen van de overgangsperiode van 12 naar 24 maanden te onderbouwen. Dat is echt onzinnig. Het ministerie dreigt te zwichten voor een lobby van de industrie. Er is vastgesteld dat een overgangstermijn van 12 maanden voor het uitfaseren van het Vinkje voor bedrijven redelijk is. Niemand heeft beroep tegen dat besluit aangetekend, dus de discussie is over en uit.’

FNLI en CBL drongen aan op oprekken

In 2016 toonde de Consumentenbond aan dat het Vinkje onbegrijpelijk is voor consumenten en de bezwaaradviescommissie van het ministerie van VWS bevestigde dit. De overgangsperiode voor het afschaffen van het Vinkje werd bepaald op 12 maanden. Maar eind 2016 drongen meerdere partijen uit het bedrijfsleven, waaronder FNLI en CBL, de brancheorganisaties van levensmiddelenfabrikanten en supermarkten, aan op het oprekken van de overgangstermijn naar een veel langere periode, variërend van 18 tot maar liefst 36 maanden.

Tegen betaling

Een van de problemen met het Vinkje is volgens de Consumentenbond dat voedingsbedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. Een ander probleem is dat producten met veel zout, suiker of verzadigd vet het logo kunnen krijgen. Er zijn twee verschillende Vinkjes in omloop: een blauw Vinkje in een groene cirkel staat voor ‘een gezondere keuze’ bij gezondere basisproducten en een blauw Vinkje in een blauwe cirkel staat voor ‘een bewuste keuze’ bij producten die toch al niet zo gezond zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om snacks met minder calorieën of frisdranken met minder suiker.

Het Vinkje is een initiatief van grote Nederlandse voedingsmiddelenconcerns.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Slagersgehakt magerder dan supermarktgehakt

Slagersgehakt magerder dan supermarktgehakt

De Consumentenbond bracht 25 april het nieuws naar buiten dat mager rundergehakt in de supermarkt soms vetter is dan shoarma of spareribs. Dit geldt niet voor het gehakt van de slager, meldt Koninklijke Nederlandse Slagers.

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

De vetpercentages van (extra) mager rundergehakt in de supermarkt lopen flink uiteen, schrijft de Consumentenbond. Uit een steekproef blijkt dat het vetpercentage tussen 7,9% tot 15% kan liggen. Mager rundergehakt is daarmee vetter dan is vastgelegd in de Europese regels voor gehakt vlees.

Branchevereniging VNV aangesloten bij FNLI

Branchevereniging VNV aangesloten bij FNLI

De Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) heeft zich aangesloten bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Maarten Elsinga, CEO Zwanenberg Food Group gaat VNV vertegenwoordigen in het FNLI-bestuur.