Consumentenbestedingen groeien gestaag

attachment-007_food-image-VLS10050I07

Consumenten hebben in augustus 1 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat stelde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag over de Consumentenbestedingen.

Er werd vooral meer uitgegeven aan diensten, zoals woninghuur, reizen met de bus of trein of een bezoek aan een restaurant of kapper, aldus het statistiekbureau. Consumentenbesteding aan diensten, die concreet 1,6 procent hoger lagen dan een jaar eerder, maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkt het CBS daarbij op.

Omstandigheden voor consumptie gunstiger

Daarnaast werd 0,4 procent meer aan voedings- en genotmiddelen besteed en gaven consumenten 0,2 procent meer uit aan overige goederen zoals motorbrandstoffen. Aan duurzame goederen werd ongeveer evenveel uitgegeven als een jaar terug. Volgens de zogenoemde consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie in oktober gunstiger dan voor augustus en september.

Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.