Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

13 juni 2022 Redactie Vleesmagazine Pixabay
Foto: Pixabay

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Voor dit onderzoek lieten het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam ruim 500 deelnemers boodschappen doen in een virtuele supermarkt. Ze moesten voor het hele huishouden boodschappen doen voor zeven keer ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Sommigen kregen te maken met 30 procent duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep.

Onderzoek aankoop vlees

De onderzoekers zagen dat deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie 386 gram minder vlees kochten. De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Een hogere prijs zorgde ervoor dat de testpersonen 144 gram minder vlees kochten. Alleen de informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat consumenten daar zelf aan kunnen doen had geen effect.

Conclusie

Op basis van dit onderzoek concluderen het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam dat het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie de grootste daling in de verkoop van vlees veroorzaakt. Alleen een prijsverhoging of alleen informatie heeft minder tot geen effect. Alle resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?