‘Consument wil precies weten waar vlees vandaan komt’

28 september 2022 Edwin Rensen

Of het in de vleessector nou gaat om het ontwikkelen van machinerie, vleesproducten of ingrediënten: aandacht voor duurzaamheid, gezondheid en milieu is evident. Maar ook gemak is een belangrijke voorwaarde anno 2022, zowel in de techniek voor vleesverwerking als bij het koken door de consument. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Mindert De Vries van Vleesbedrijf de Vries.

Vleesbedrijf De Vries in Feanwâlden bestaat uit twee delen. “Enerzijds zijn we een horecagroothandel, momenteel met name richting de Oosterse horeca. Anderzijds zijn we producent van ambachtelijk gerookte spekartikelen”, zegt leidinggevende Mindert de Vries. “Onze gerookte spekartikelen verkopen wij met name aan groothandel en retail. Via de groothandel vinden onze producten hun weg richting horeca en slagerij. Ons afzetgebied behelst met name de drie noordelijke provincies. Maar via een aantal grote groothandels wordt ons spek op meerdere plaatsen in het land verkocht.”

Vergeten vleessoorten

Het zijn roerige tijden vindt Mindert de Vries. “Van stikstofreducering tot kiloknallers en van vleesvervangers naar barbecue-gekte. Toch zien we telkens terugkomen dat de consument steeds beter geïnformeerd is en wil weten waar het stukje vlees op z’n bord vandaan komt. Zeven dagen in de week vlees eten verdwijnt mijns inziens steeds meer uit de maatschappij. Maar op de dagen dat men vlees eet kiest men toch steeds meer weer voor kwaliteit.” Vergeten vleessoorten, traditionele productieprocessen en slowcooking winnen aan populariteit constateert De Vries. “Wij willen onze producten zo puur mogelijk houden, dus zo weinig mogelijk toevoegingen van hulpstoffen. Onze spekproducten worden niet geïnjecteerd met water. Het spek wordt gepekeld, vervolgens bewaard in een donkere gekoelde ruimte. Daarna wordt het op traditionele wijze gerookt en tenslotte laten we het spek rijpen met behulp van de gezonde Friese buitenlucht.” Voorgesneden producten scoren het beste, zoals gerookt en gesneden ontbijtspek, spekreepjes en spekdobbelsteentjes.

Aan de horeca verkoopt De Vries op beperkte schaal vleesvervangers. “De markt van vleesvervangers groeit zeker, maar in het totale verhaal is het nog steeds marginaal. Wij zijn overigens niet blind voor deze ontwikkelingen. Momenteel hebben we geen plannen om vleesvervangers te roken, maar ik sluit zeker niet uit dat we daar in de toekomst mee gaan beginnen”, aldus De Vries, die genoeg toekomstplannen heeft. “Zo zou ik graag eens luxere varkensvleessoorten willen roken zoals Iberico of vlees van het Hongaarse Mangalica-varken. Doordat dit vlees een hele andere vet-vleesverhouding heeft, zal er een hele andere smaak ontstaan. Daarnaast zijn er nog zat mogelijkheden voor andere producten, zoals gerookte of gedroogde ham of bijvoorbeeld gerookte ribeye. Maar dit is vooralsnog toekomstmuziek. Verder zouden we heel graag een manier vinden om de consument ervan te overtuigen dat uiteindelijk kwaliteit belangrijker is dan prijs. Onze gerookte producten zijn bij lange na niet de goedkoopste in de markt. Maar de eerlijke en pure manier van produceren zorgt er wel voor dat er na bereiding meer eindproduct overblijft.”

Dit was het eerste deel van de Rondvraag Productontwikkeling in de vleesbranche. Volgende week volgt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Lees de complete rondvraag in Vleesmagazine 5. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?