Consument besteedt slechts 3 euro aan ekovlees

attachment-001_food-image-VLS4917I01

RHEDEN – De Nederlandse consument geeft per hoofd van de bevolking nog geen drie euro per jaar uit aan biologisch vlees. Aan gangbaar vlees wordt ruim vijftig keer zoveel uitgegeven.

RHEDEN – De Nederlandse consument geeft per hoofd van de bevolking nog geen drie euro per jaar uit aan biologisch vlees. Aan gangbaar vlees wordt ruim vijftig keer zoveel uitgegeven.

Dat heeft Biologica vandaag bekend gemaakt tijdens het Bio Congres in Rheden.


Meer

Wel gaf de consument vorig jaar meer geld uit aan biologisch vlees dan in 2006. De consumentenbestedingen stegen met 22 procent naar 48,9 miljoen euro per jaar. De totale consumentenbestedingen aan vlees (gangbaar én biologisch) stegen met 2,6 procent naar 2,5 miljard euro. Het marktaandeel van biologisch vlees steeg van 1,6 procent naar 1,9 procent.


Kip

Biologische kip was opnieuw de grootste hardloper. Werd in 2006 nog 7,2 miljoen euro aan biokip uitgegeven, vorig jaar was dat 9,4 miljoen euro: een stijging van bijna 31 procent.

Vleesvervangers

Aan biologische vleesvervangers werd in 2007 ruim € 11,4 miljoen verkocht. Dit is een stijging van 5,4% ten opzichte van 2006.

Vleeswaren

De consumentenbestedingen aan biologische vleeswaren zijn in 2007 met bijna 18% gestegen ten opzichte van 2006. De omzet in 2007 was € 10,8 miljoen tegen € 9,2 miljoen in 2006.

Omzet biologisch vlees in € miljoen:

Soort 2006 2007 ontwikkeling (%)
varkensvlees 7,6 9,0 18,5
rundvlees 17,3 20,2 16,8
kip/gevogelte 7,2 9,4 30,9
overig vlees 7,8 10,3 31,0
totaal vlees 39,9 48,9 22,4




 

 

 


Van al het biologische vlees wordt bijna 60% verkocht in supermarkten. Ruim 31% van de verkopen vindt

plaats in speciaalzaken, voornamelijk via de biologische slagerijen.


Download de Biomonitor van Biologica

Lees ook:

Supers goed voor omzet biologisch vlees (9 april 2008)

Biologisch eten niet populair (28 maart 2008)

Biologische maaltijdfabriek in Haaksbergen (26 maart 2008)

Biologisch vlees kan nog veel winnen (13 maart 2008)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over biologisch

Lees ook
Hanenvlees in assortiment Odin

Hanenvlees in assortiment Odin

De biologische foodcoop Odin neemt hanenvlees op in het online assortiment. In juli start de campagne ‘Denk ook aan mij bij het kopen van een ei’. Odin wil zo bijdragen aan bewustwording rond het thema ‘hanen’, bijdragen aan een transparantere pluimveeketen en een markt voor hanenvlees creëren.

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion Food Group was een van de exposanten tijdens PLMA 2022, de private label vakbeurs georganiseerd door de Private Label Manufacturers Association. Duurzaamheid, gezondheid, convenience en creativiteit voerden de boventoon.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.