Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Bionext Biologisch onderzoek

Beeld: Bionext

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Bionext, toont dat de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Biologische producten zijn duurder omdat er bijvoorbeeld geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt, maar ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de boer.

Geen goed beeld van verschillen

56% van de consumenten geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Kennis over de producten heeft effect op de houding van de consument. Het meest overtuigende argument om biologische producten te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%), gevolgd door dierenwelzijn (27%) en geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

“Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is,” zegt Michaël Wilde, directeur Bionext, in een persbericht. “We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch.” De Biokennisweek, het jaarlijkse evenement van Bionext, start vandaag.

Dossiers
Lees ook
COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.

Kabinet sluit tijdelijk Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM)

Kabinet sluit tijdelijk Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM)

Het kabinet zet 14 juli de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) tijdelijk stop en scherpt de regeling aan. Mkb’ers kunnen nog wel subsidieaanvragen indienen voor advies- en ondersteuningskosten voor verduurzamingsmaatregelen die zij voor deze datum maakten.