Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Bionext Biologisch onderzoek

Beeld: Bionext

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Bionext, toont dat de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Biologische producten zijn duurder omdat er bijvoorbeeld geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt, maar ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de boer.

Geen goed beeld van verschillen

56% van de consumenten geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Kennis over de producten heeft effect op de houding van de consument. Het meest overtuigende argument om biologische producten te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%), gevolgd door dierenwelzijn (27%) en geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

“Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is,” zegt Michaël Wilde, directeur Bionext, in een persbericht. “We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch.” De Biokennisweek, het jaarlijkse evenement van Bionext, start vandaag.

Dossiers
Lees ook
Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

Het is de trending topic: de eiwittransitie. In 2018 riep de Europese Unie de lidstaten op om op het gebied van eiwitten meer zelfvoorzienend en minder afhankelijk van import te zijn. In antwoord hierop kwam in 2020 de Nationale Eiwitstrategie (NES). In de NES is opgenomen hoe Nederland de zelfvoorzieningsgraad van nieuwe en plantaardige eiwitten op...