Column Gevild: Tikgeiten

attachment-001_food-image-VLS5892I01

In Canada overleden vorige maand vijftien mensen nadat zij vleeswaren hadden gegeten dat was geproduceerd bij vleesverwerker Maple Leaf. Het vlees was besmet met listeria. Triest en treurig.

Omdat wij een vakblad zijn voor de vleesindustrie en wij dus bovenop het vleesnieuws zitten, was het bericht over de listeriakwestie al dagen voordat het nieuws doorsijpelde in onze nationale dagbladen, op onze website te lezen.

Google

Hoe komen wij toch zo snel aan dat nieuws? Mede dankzij de beste uitvinding van de laatste decennia: Google.

Elke dag struinen wij, geholpen door Google, nationale en internationale websites af voor actueel nieuws over vlees en de vleesindustrie. Het nieuws vullen wij aan met onze eigen kennis over vleesproductie of de vleesindustrie. En begrijpen we iets niet, dan vragen we door of zoeken we het op.

Schandalen

Doorgaans zijn andere media niet in vlees geïnteresseerd (wat ons overigens tot een uniek medium maakt voor iedereen die wél wat met vlees te maken heeft of er in is geïnteresseerd).

'Gewone' kranten zijn alleen geïnteresseerd in vlees als het calamiteiten of schandalen betreft. Denk maar aan de affaire Friesland Vlees. Rijen dik stonden de journalisten voor de poort toen Verburg riep dat er ‘wantoestanden’ heersten. Niet gehinderd door enige vakkennis, kwakten de redacteuren de meest wilde koppen in de krant.

Nu ook weer met Canada. Verschenen er ineens koppen in de dagbladen dat het hier zou gaan om bedorven vlees. Dat de aanwezigheid van de listeriabacterie niets te maken heeft met bederf, wist kennelijk niemand. Waar ze die ‘kennis’ dan vandaan halen is mij een raadsel. ‘Lekker smeuïge kop’, wordt waarschijnlijk gedacht.

Jammer genoeg komt zo’n bericht – ook via Google helaas – terecht bij honderdduizenden mensen. En zo wordt de vleesindustrie wéér in een kwaad daglicht gesteld door onkunde van een paar zichzelf journalist noemende tikgeiten.

Ik zou zeggen, blijft u maar lekker ons blad en onze website lezen. Wordt u tenminste goed geïnformeerd.

Caroline van der Plas

Reageren? Mail ons!

Lees hier alle columns (2006, 2007 en 2008)

Meer over
Lees ook
Pas Specialiteiten sluit zich aan bij online platform

Pas Specialiteiten sluit zich aan bij online platform

Pas Specialiteiten heeft zich aangesloten bij NextDeli, een e-commerce platform voor versspecialisten. Verspecialisten kunnen hier de vleeswarenspecialiteiten van Pas online bestellen.

Samenwerking Paul van Trigt en NextDeli

Samenwerking Paul van Trigt en NextDeli

Worst- en vleeswarendeskundige Paul van Trigt is een samenwerking aangegaan met NextDeli. Zijn boek Charcuterie 2 is nu ook verkrijgbaar via dit e-commerce platform voor versspeciaalzaken. Paul van Trigt is worst- en vleeswarendeskundige. Vanuit deze professie is hij regelmatig jury en arbiter bij vakwedstrijden en productkeuringen van worst,...

Keurslager Jeroen Keirsgieter is heel blij met verhuizing naar nieuwe locatie

Keurslager Jeroen Keirsgieter is heel blij met verhuizing naar nieuwe locatie

Heel blij was Jeroen Keirsgieter toen hij de slagerij van zijn werkgever kon overnemen. Helaas daalde het aantal klanten door de afwezigheid van andere versspecialisten en een slecht parkeerbeleid. Hij besloot zijn bedrijf te verhuizen Zwanenberg, een dorp zonder slager. “Dat was een prachtige kans. Het pand was volledig casco. Daardoor kon ik helemaal...