Column Gevild: Hypocriet Zwanenberg

4 januari 2010 Caroline van der Plas

Zwanenberg buigt voor moslimwoede', kopte deze website enkele weken geleden.

‘Zwanenberg buigt voor moslimwoede’, kopte deze website enkele weken geleden.

Zwanenberg distantieerde zich in een advertentie in The Jordan Times van de film Fitna van Geert Wilders. Niet uit liefdadigheid jegens de moslimbevolking, maar om een boycot van zijn producten af te wenden. Niets meer en niets minder.

Geld

Hoe lovenswaardig de woorden ook waren van Zwanenberg (“Zwanenberg gelooft niet dat het moedwillig kwetsen of beledigen van mensen of bevolkingsgroepen enig nut dient. Zwanenberg is voorstander van het uitoefenen van wederzijds respect teneinde begrip en samenwerking te bevorderen”), het gaat hier natuurlijk alleen maar om geld.

Zwanenberg was niet blij met onze kop, maar ik kon er niets anders van maken. Sorry Aldo. De film Fitna is al maanden in de roulatie en ik heb u er in de tussentijd nog nooit over gehoord.

Waarom zou Zwanenberg ook? We hebben het hier over een vleeswarenbedrijf uit Almelo. Wat heeft die in godsnaam (of allahsnaam, zo u wilt) met Fitna te maken? Moslims eten toch al geen producten van Zwanenberg, want die zijn voor het grootste deel van varkensvlees gemaakt.

Dat het bedrijf in Jordanië paginagroot adverteert, is overigens wel een klein beetje te begrijpen, want Zwanenberg wil natuurlijk wel dat de moslimmoeders de runderworstjes en hotdogs van Zwan blijven kopen voor hun kinderen. Maar zeg dat dan gewoon! Doe niet net alsof je ineens zo begaan bent met de (islamitische) medemens. Wees eerlijk en zegt dat je de inkomsten uit het Midden-Oosten niet wilt missen. Daar kwets je niemand mee.

Hoewel, winst maken is geloof ik ook niet halal, laat staan als je het meeste geld verdient met varkensvlees…

Zouden ze dát eigenlijk wel weten in Jordanië?

Lees ook alle voorgaande columns Gevild

Lees ook:

'Zwanenberg fout met buiging voor moslims' (4 september 2008)

Zwanenberg buigt voor moslimwoede (23 juni 2008)

Reageren? Mail ons!

Altijd op de hoogte blijven?