Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

De coalitie wil een tastbare bijdrage leveren aan oplossing van het plastic-probleem. Dus worden de operationele en financiële effecten van transitie naar een circulaire plasticketen onderzocht. En wordt er concreet uitgewerkt hoe deze nieuwe techniek kan doorgroeien naar marktacceptatie en commerciële toepassingen.

Het verspillen van eenmalige plastic voedselverpakkingen is namelijk een urgent maatschappelijk probleem. De verpakkingen staan voor ongeveer 40 procent van het plasticvolume in Nederland en worden volledig geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Het recyclen van deze verpakkingen leidt tot minder CO2 uitstoot.

CurvCode

Namens Plactic Part NL onderzocht de projectgroep ‘Food2Food’ welke technologieën geschikt zijn om plastic efficiënt te scheiden uit afvalstromen. Hierbij is vastgesteld dat CurvCode, een digitaal watermerk ontwikkeld door FiliGrade in Eindhoven, veel potentie heeft.

Tijdens het testprogramma wordt de werking van CurvCode gevalideerd in industriële omstandigheden. De verwachting is dat het testprogramma in het tweede kwartaal van 2022 is afgerond.

Deelnemen

Het project wordt door projectleider Prof. Dr. Ir. Roland ten Klooster geleid. Marktpartijen kunnen deelnemen aan deze coalitie door zich voor 31 december 2021 aan te melden. Andere partijen die zich al aangemeld hebben zijn bijvoorbeeld SPAR, Verstappen Advanced Packaging, Wageningen University & research.

Dossiers
Lees ook
De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.