Buitenhuis neemt Van Dobben/Kwekkeboom over

13 augustus 2012 Tom Van der Meer

WIJK BIJ DUURSTEDE - Buitenhuis Snacks neemt snackfabrikant Cold Food over. Daarmee krijgt het bedrijf de merken Van Dobben en Kwekkeboom in handen.

WIJK BIJ DUURSTEDE - Buitenhuis Snacks neemt snackfabrikant Cold Food over. Daarmee krijgt het bedrijf de merken Van Dobben en Kwekkeboom in handen.


Directeur Gerrit Brunninkreef van Buitenhuis Snacks is verheugd met de overname. Volgens hem vullen beide bedrijven met de gevoerde producten elkaar mooi aan. ‘Met Van Dobben en Kwekkeboom hebben we 2 ongekend sterke merken in handen, niet alleen in het retailsegment maar met name in het horecasegment.’


Cold Food is met merken als Laan, Van Dobben en Kwekkeboom, vooral sterk in het cafetariakanaal. Buitenhuis is specialist in de markt van minisnacks voor de foodservice.


Vijfde plek

Volgens Brunninkreef ligt de omzet van Cold Food rond de 25 miljoen euro en van Buitenhuis op 30 miljoen op jaarbasis. De nieuwe combinatie zal qua marktaandeel de vijfde plek innemen in de Nederlandse snackmarkt, schat hij.


Buitenhuis neemt Cold Food over samen met investeerder NPM Capital. Buitenhuis neemt een belang van 51 procent en NPM Capital 49 procent. Financiële details werden niet bekendgemaakt.


De vestigingen van Buitenhuis in Wijk bij Duurstede en Cold Food in Oostzaan blijven naast elkaar bestaan. De huidige directeur van Cold Food, Olaf Noorman, blijft ook in het nieuwe bedrijf leiding geven aan de productie in Oostzaan.


De overname van Cold Food is geen verrassing. In de branche deden al enige tijd geruchten de ronde dat Cold Food te koop stond. Die werden toen bevestigd noch ontkend door directeur Olaf Noorman en aandeelhouder Arnold van Dobben.


Zelf te koop

Dat Buitenhuis Cold Food overneemt is wél verrassend, meldt Snackkoerier. Nog niet zo lang geleden stond Buitenhuis Snacks zelf te koop. Aangezien niemand de prijs bood die eigenaar Smees Holding in gedachten had, werd het roer omgegooid. Bij de specialist van minsnacks werd flink geïnvesteerd in onder meer nieuwe productielijnen.


De Buitenhuis Holding wil de merken Van Dobben en Kwekkeboom laten groeien. Meer overnames worden niet uitgesloten.


Lees ook:

Nieuwe kroket concurreert met A-merken (3 mei 2007)


Cafetaria's kiezen voor snacks private label (29 september 2006)


Krokettenmalaise? Niets van gemerkt! (10 augustus 2006)


Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over kroketten

Altijd op de hoogte blijven?