Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Vlees toonbank_foto Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Nederlanders eten minder vlees. Uit de Markteffect Vleesvervangers Monitor blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.

Voor het onderzoek deed onderzoeksbureau Markteffect tussen 21 september en 4 oktober een representatieve steekproef onder 2.011 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Hieruit blijkt dat drie op de vijf Nederlanders (61 procent) aangeeft bewust bezig te zijn met zijn of haar voeding.

Zo probeert 46  procent zo min mogelijk bewerkt voedsel te consumeren. In 2020 was dit nog 39  procent. 47 procent geeft ook aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Van de Nederlanders met een voorkeur voor duurzame producten geeft 46  procent aan in de afgelopen 12 maanden minder vlees te hebben gegeten. Redenen om te minderen met vlees zijn: beter voor natuur en milieu (59  procent), dierenleed (47  procent) en gezondheid (36  procent).

Vleesvervangers

Inmiddels geeft 53 procent van de Nederlanders aan maandelijks of vaker te kiezen voor vleesvervangers. Een stijging van 7 procent ten opzichte van de meting van 2020. Met name de jongeren van 18 tot en met 34 jaar eten maandelijks of vaker vleesvervangers (69  procent). Voor Nederlanders van 35 tot en met 44 jaar geldt dat voor 51 procent en voor 55-plussers voor 44  procent. De vleesvervangers worden met name geconsumeerd bij een zelf bereide, warme maaltijd (88 procent).

Flexitariërs

Het aantal flexitariërs (mensen die minimaal één keer per week bewust géén vlees eten) neemt toe. 48 procent van de Nederlanders kan geclassificeerd worden als flexitariër. 46 procent als alleseter, 5 procent vegetariër en 1 procent als veganist.

Het is volgens Markteffect de eerste keer sinds de eerste meting in 2019 dat minder dan de helft van de Nederlanders (vrijwel) dagelijks vlees of vis eet. Deze ontwikkeling in het eetpatroon van de respondenten over tijd ligt vrijwel volledig in de verschuiving van vlees- en alleseters naar flexitariërs. Het percentage vegetariërs en veganisten blijft namelijk stabiel.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

“We denken dat we uiteindelijk de koe kunnen verslaan”, zegt Edwin Bark, senior vicepresident bij Redefine Meat. Het bedrijf maakt 100% plantaardige producten met de smaak en textuur van vlees. Ze zijn de overall winnaar van de Horecava Innovation Award die op 9 januari uitgereikt zijn op Horecava.

Redefine Meat wint Horecava Innovation Award

Redefine Meat wint Horecava Innovation Award

De plantaardige vleesproducent Redefine Meat is de overall winnaar van de Horecava Innovation Award. Tijdens de opening van de Horecava op maandag 9 januari reikte juryvoorzitter Puck Wilbers de verschillende awards uit.

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

De afgelopen jaren groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.