‘Bij ons geen eenheidsworst’

Van den Berg Vleesexperts

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Vandaag het eerste voorbeeld: Hillegonda van den Berg - Van den Berg Vleesexperts.

Tot twee jaar geleden heette Van den Berg Vleesexperts nog Vleeshandel P. van den Berg. Maar Vleesexperts vertelt precies wat Van den Berg wil, kan en doet. Patrick en Hillegonda van den Berg runnen het bedrijf samen met een enthousiast team vleesexperts. Hillegonda: “We lijken met zestig medewerkers die 24/6 werken en met eigen transport misschien groot, maar we zijn ingericht op het produceren van maatwerk zodat we elke slager kunnen bedienen. Dus leveren we veel verschillende snitten en soorten. Bij ons geen eenheidsworst. We denken mee, adviseren slagers, buigen ons over de herkomst van het vlees, overleggen met boeren. Iedereen zit hier aan tafel.”

Een ander aspect van dit maatwerk zie je terug in de automatisering. Patrick en Hillegonda kozen voor U-byte uit Vlaardingen. Hillegonda: “U-byte is gespecialiseerd in automatisering voor slachterijen en de vleesverwerkende industrie. Wij slachten niet, maar we werken wel met veel dezelfde systemen. We hebben in U-byte een hele goede partner gevonden. Inmiddels zijn we helemaal overgestapt en sinds een jaar draait ook de webwinkel. De slager kan wanneer hij wil in de bestelmodule z’n bestelverleden zien en tot in details bestellingen doorgeven. Het liefst hebben we natuurlijk gewoon persoonlijk contact maar daarnaast willen we onze klanten op deze manier optimaal ondersteunen.”

René Wouters, mede-eigenaar van U-byte, is ook tevreden met de samenwerking. “Ik ben opgegroeid in deze sector. Al jaren verzorgen we logistieke automatiseringsoplossingen. We ontwikkelen de producten zelf in nauwe afstemming met onze klanten. Zo’n vier jaar geleden ontwikkelden we software voor bedrijven als Van den Berg. Patrick en Hillegonda hadden een pakket aan wensen en behoeften en ook daaraan hebben we kunnen voldoen.” Dat beaamt Hillegonda. “René houdt van no-nonsense werken en is bovendien letterlijk dag en nacht bereikbaar.” René: “Zo werken we gewoon graag. We hebben kleine en grote klanten. Het is een synergie; deels met standaard SaaS (Software as a Service) oplossingen, deels met klantspecifieke oplossingen. Tezamen vormt dat een degelijke basis waarop elke onderneming in de vleesbranche kan bouwen.”

Dit is het eerste deel van de rondvraag Automatisering als ruggengraat van het bedrijf. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees lezen de hele rondvraag in Vleesmagazine 4-2021 of online op Vlees+ of Vleesmagazine. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Lees ook
Mijn missie achter de schermen

Mijn missie achter de schermen

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Franny van Linschoten buigen zich dit keer over het thema automatisering.

Verantwoord verpakken op gebruikte of nieuwe machines

Verantwoord verpakken op gebruikte of nieuwe machines

Besparing op de totale hoeveelheid verpakkingsmateriaal en streven naar volledige recyclebaarheid blijft een actueel thema tussen retailers en toeleveranciers. Vooral de reductie van plastic krijgt hierin veel aandacht.

Slager Björn van Koppen uit Naaldwijk blijft vernieuwen

Slager Björn van Koppen uit Naaldwijk blijft vernieuwen

Ondernemer Björn van Koppen is een markante verschijning. Kale kop, baard en armen vol tatoeages. De liefde voor het vak spat ervanaf. Dat vak omvat tegenwoordig steeds meer. “Je moet overal een beetje verstand van hebben: vlees, omgaan met klanten, managen en marketing. Je kunt nergens een onvoldoende voor scoren.” Door te investeren in automatisering...