Bescheidenheid is de succesfactor voor Taam

Slagerij-Taam-openingsfoto

Slagerij Taam in Edam heeft vorig jaar een tweede locatie geopend in Landsmeer. Hoewel de inrichting en het assortiment grotendeels gelijk zijn, zijn er wel kleine verschillen tussen de twee winkels, die beide een totaal andere ligging hebben en ook een ander publiek trekken.

De opa en oma van Robbert Taam begonnen in 1965 in Hilversum een slagerij. ‘Toen er een slagerij in Edam te koop kwam, besloten ze deze over te nemen’, blikt Robbert terug. Ook hun twee zoons Johan en Peter gingen al op jonge leeftijd in het bedrijf werken§. ‘Mijn oom hield zich vooral bezig met het slachten en de worstmakerij en mijn vader was vanaf zijn 16e echt een winkelslager. Toen mijn oom besloot om iets anders te gaan doen, heeft mijn vader het bedrijf samen met mijn moeder voortgezet.’

Onder leiding van zijn ouders werd het bedrijf nogmaals verbouwd. Ook zorgden ze ervoor dat er veel meer maaltijden worden verkocht. ‘Mijn oma maakte al bami, nasi en macaroni klaar. Mijn moeder heeft later het assortiment veel verder uitgebreid. Alles wat wij thuis lekker vonden, verkocht ze ook in de winkel.’ Helaas overleed hun moeder bijna acht jaar geleden. Een zware tijd volgde. ‘Ik deed toen de hbo-opleiding Commerciële Economie. Ik was altijd al van plan geweest om ondernemer te worden en had veel affiniteit met de slagerij. Na het overlijden van mijn moeder had mijn vader hulp nodig in het bedrijf. Het was voor mij een logische stap om de Slagersvakopleiding te volgen.’

Tweede vestiging

Twee jaar geleden besloten vader en zoon het bedrijf te verbouwen. ‘We hebben de toonbanken opgeknapt, de wanden vervangen, nieuw tegelwerk geplaatst en nieuwe kasten aangeschaft. We kozen voor overwegend zwarte, witte en grijze kleuren in combinatie met houttinten.’ Een half jaar later werden ze door de Jumbo in Landsmeer, waar Slagerij Taam al meer dan 20 jaar producten aan levert, gevraagd of ze interesse hadden om het winkelcentrum te versterken. Robbert twijfelde er flink over. ‘Groter hoeft in mijn ogen niet altijd beter te zijn. Geef mij maar een kleine, gezellige slagerij waar ik me op kan focussen.’ Uiteindelijk werd toch besloten om de stap te zetten. ‘Edam heeft niet echt een winkel- of een stadscentrum. Detailhandel ligt heel verspreid en het is altijd een grote droom van mijn vader geweest om in een winkelcentrum te zitten. De locatie in Landsmeer is prachtig. Middenin een drukbezocht winkelcentrum naast de Jumbo. Dit was echt een nieuwe uitdaging.’

Achteraf denkt Robbert dat juist voorzichtigheid en bescheidenheid de succesfactoren van de tweede vestiging zijn geworden. ‘Het was geen grootheidswaanzin. We hadden heel duidelijk voor ogen dat we een risico liepen. We hebben alle keuzes heel goed overwogen.’ En die moesten er veel worden gemaakt. ‘Het pand was een lege, kale loods. We hebben alles helemaal zelf ingericht. Het grote voordeel is wel dat we de inrichting helemaal zelf konden bepalen. We hebben gekozen om de basiskleuren van de vestiging in Edam door te trekken. Al hebben we voor deze locatie wat minder grijs en houttinten gebruikt. De winkel in Landsmeer heeft een wat meer industriële uitstraling gekregen, passend bij het moderne winkelcentrum’, zegt Robbert, die zelf het meeste in Edam te vinden is.

Beleving

Taam vindt het belangrijk om zoveel mogelijk beleving te creëren. ‘Doordat we de winkel in Landsmeer zelf konden inrichten, was het mogelijk om een hakblok in de toonbank te plaatsen, zodat de mensen de slager echt aan het werk kunnen zien. We hebben een mooie glazen koelcel geplaatst, zodat klanten het vlees kunnen zien hangen en we hebben daar een open keuken achter de maaltijdvitrine. Dit alles zou ik ook heel graag in Edam willen invoeren, maar helaas zouden we daarvoor te veel moeten aanpassen. Daarom wordt hier nog steeds iedere dag achter een muurtje gekookt.’

Slagerij-Taam-foto-2

Vader Johan Taam voor de slagerij in Landsmeer

In de worstmakerij, die nog steeds gevestigd is in Edam, worden zoveel mogelijk producten zelf gemaakt. ‘Dat heeft echt zoveel meerwaarde’, ervaart Robbert, die vorig jaar de opleiding worstmaken heeft afgerond. ‘Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Zo ben ik dit jaar begonnen met het zelf maken van droge worst, die aan het plafond van onze winkel in Edam hangen te drogen. Klanten waarderen de eigen smaak en de laatste tijd hebben we echt veel droge worsten verkocht.’

Slagerij-Taam-foto-4

Sinds kort maakt Robbert Taam zelf droge worst en laat die aan het plafond in de winkel in Edam drogen

Assortiment

Net zoals de kleuren van de inrichting, is ook het assortiment van beide vestigingen voor 95 procent hetzelfde. Toch zijn er kleine verschillen. ‘We merken bijvoorbeeld dat in Landsmeer onze leverworst met spekjes veel beter loopt dan in Edam. Datzelfde geldt voor de salami, schnitzels en varkensvlees. Terwijl de balletjes gehakt met uitjes die in Edam heel populair zijn, hier een stuk minder worden gewaardeerd. Wij vinden het belangrijk om te luisteren naar de klanten. De producten worden op dezelfde manier volgens hetzelfde recept bereid, maar we proberen wel kleine veranderingen in ons aanbod toe te passen.’

Slagerij-Taam-foto-6

Het zelfbedieningsgedeelte met gesneden vleeswaren is in de vestiging in Landsmeer een groot succes

De toekomst ziet hij vol vertrouwen tegemoet. ‘Het was vorig jaar heel spannend. We hebben onze ziel en zaligheid in de nieuwe vestiging gestopt, die net voor de Kerst opende. Onze winkel was helemaal nieuw en de klanten waren nieuwsgierig. Zodoende hebben we een leuke kerstomzet kunnen draaien. Daarna zakte de omzet wat in, maar gelukkig ging deze vervolgens weer omhoog. Nu draaien beide winkels goed. Mijn vader en ik zijn heel tevreden en het leuke is dat we elkaar nu uitstekend aanvullen. Mijn vader heeft meer dan 30 jaar ervaring en de producten die hij maakt, zijn van een ontzettend goede kwaliteit, terwijl ik het leuk vind om nieuwe ideeën in te voeren.’

Het complete artikel is te lezen in de volgende editie van Vleesmagazine, die begin februari verschijnt.

Dossiers
Lees ook
Kansen voor de toekomst van de slagerij

Kansen voor de toekomst van de slagerij

De vraag naar meer (online) gemak is dé trend van dit moment. Daarin liggen kansen voor de slager. Meer consumentgericht denken is daarbij een must. Het opleiden van een nieuwe generatie ondernemers is de grootste uitdaging met het oog op de toekomst, vinden vertegenwoordigers uit de branche.

Weidenaar introduceert droge worst-abonnement

Weidenaar introduceert droge worst-abonnement

Weidenaar introduceert een droge worst-abonnement. Het abonnement bestaat uit drie pakketten en wordt op verschillende momenten in het jaar thuis afgeleverd. De worstmakers van Weidenaar selecteren de droge worst. Consumenten weten niet van te voren welke droge worst er in het pakket zit.

Creatief verkopen - Handboek voor slagers

Creatief verkopen - Handboek voor slagers

In Creatief verkopen laat geboren Achterhoeker en slagerszoon Gerhard Kwak zien hoe slagers hun verkoop kunnen stimuleren en nieuwe klanten kunnen winnen. Omdat Kwak “terugkijken best wel eens leuk vindt en zeker informatief”, kijkt hij ook naar de wervingsmethoden van vroeger.