‘Barbecuevlees zorgt voor ruim de helft van m’n omzet’

20 april 2022 Xandra Veltman

We zijn inmiddels wel gewend aan de BBQ 2.0. Kleinere hapjes en liflafjes blijven in trek, maar ook mooie grote stukken vlees winnen aan populariteit. Veel consumenten kiezen voor vleesproducten van uitstekende kwaliteit – en die kan de slager als geen ander leveren. Dit is het eerste deel van deze rondvraag met Roy van Oldenbarneveld van Slagerij Van Oldenbarneveld.

Hellevoetsluis is toeristisch, maar zelfs alleen voor traiteurslagerij Roy van Oldenbarneveld zou je er heen gaan. “Hier is het altijd gezellig”, zegt rayonmanager Martin Hoogvliet van Epos enthousiast. “Oud, jong, allochtoon, autochtoon, iedereen komt hier aan z’n trekken.” Roy moet lachen en grapt: “Bijna een kroeg, maar dan zonder tap. Maar het mag ook een feestje zijn, de wereld is al naar genoeg. Daarom kies ik voor hoogstaande producten, mét een verhaal. Onze diversiteit is groot. Ik maak vrijwel alles zelf en gebruik daarbij veel producten van Epos. Voor m’n vleeswaren, zoals in m’n nieuwe gebraden gehakt met Madame Jeannette. Of voor m’n rollades. Daarnaast groeit het aandeel broodjes en maaltijden snel. Populair zijn m’n sleetjes voor in de oven of op de barbecue. Voorbeelden: een sleetje Franse stijl met varkenshaas en kruidencrème van Epos, in spek gerold en gemarineerd met Epos French Sensation. Of een sleetje Toscaanse kip in parmaham. Qua salades is de Pulled Chicken Pastasalade met Toktoksaus een topper. Laat je de pasta weg, dan is-ie heerlijk voor op toast of brood.”

Razend druk

“Roy wil altijd proeven”, zegt Martin. “Wat ik ook meeneem aan kruiden en marinades van Epos, of aan saladeproducten van Bieze of Jebo, Roy steekt er eerst z’n neus in en vervolgens een lepeltje. En dan beginnen de ideeën te stromen en gaan we aan de slag. De klanten mogen het resultaat proeven.” Dat mogen de klanten ook als Roy’s zoon Ravick staat te barbecueën. Ravick en schoondochter Esther werken in de zaak, en natuurlijk Monique, die al bij Roy’s vader werkte. Vader zelf, oud-eigenaar/slager en 81 jaar, komt ook geregeld over de vloer. Roy: “Ravick verzorgt talloze barbecueworkshops. Met Pasen openen de campings en vakantieparken. Dan wordt het razend druk en zorgt het barbecuevlees voor ruim vijftig procent van de omzet. Dan verkopen we veel grote stukken vlees, gemarineerde producten, salades en sauzen.” Het is bijna zover. Maar ook nu zit hij geen dag stil. Het is vandaag maandag, buiten het seizoen, en Roy levert aan de lokale horeca vijftig biefstukken en dertig schnitzels. Terwijl het in de winkel gewoon gezellig druk is.

Dit is deel 2 van de rondvraag Vurig Genieten. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 terug. De complete rondvraag staat in Vleesmagazine 2. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?