Bakkerszoon wil pintarieven collectief aanpakken

Remco van der Veer wil een actie ontketenen om banken ertoe aan te zetten met redelijke pintarieven te komen voor het midden- en kleinbedrijf. ‘Als we naar de banken en providers gaan met 2 miljoen transacties per maand, kunnen we een vuist maken.’ De bakkerszoon wil ook slagers bij zijn plan trekken.

De zoon van Echte Bakker Jaap van der Veer uit Barneveld vindt de huidige pintarieven de spuigaten uitlopen. Hij inventariseert welke bakkers met welke banken en met welke providers zaken doen, via de speciaal hiervoor aangemaakte website pincollectief.nl en de daaraan gekoppelde facebookpagina. Zo wil hij per bank tot collectieven van bakkerij- en horecaondernemers komen, die dan als één contractant met de banken zaken kunnen doen als het gaat om pintransacties. Tegen lagere tarieven dus.

Ook met organisaties in de slagerij heeft hij inmiddels contact gelegd. 'We proberen er zoveel mogelijk ondernemers bij te betrekken', aldus Remco van der Veer.

‘De kosten lopen nu enorm op zodra je meer dan 2000 klanten per week hebt. Voor de eerste 2000 transacties heb je een abonnement van ongeveer 80 euro, maar de bundel verhogen met nog eens 2000 voor bijvoorbeeld €10 extra kan niet. Voor de tweede 2000 transacties betaal je dan ineens €120. De bankkosten zijn erg hoog, terwijl het nergens over gaat want alles is geautomatiseerd, maar banken doen daar niets aan’, aldus Remco van der Veer.

Supermarkten voordeliger uit

In vergelijking met supermarkten betalen ondernemers in het midden- en kleinbedrijf circa 5 a 6 cent per pinbetaling, terwijl dit voor supermarkten beneden de 4 cent ligt. Dit komt doordat supermarkten als keten of collectief bij banken lagere tarieven kunnen afspreken, afdwingen zelfs. In het midden- en kleinbedrijf speelt de versnippering ondernemers parten; ook de ondernemersorganisatie in de bakkerij,  NBOV is het tot nu toe niet gelukt om collectieve afspraken met banken te maken over lagere tarieven.

Brief schrijven helpt niet

Remco van der Veer: ‘Het interesseert de banken echt niet als jij als individuele ondernemer een brief schrijft of aan de balie vraagt of je een ander contract kunt afsluiten. Daarvoor ben je als kleine ondernemer niet interessant genoeg, maar het gaat wel om tonnen per jaar in totaal.’

De jonge ondernemer, die in het bedrijf van zijn ouders is gestapt, wil ook proberen horeca-ondernemers die met dezelfde problematiek kampen, bij zijn collectief te betrekken.

Lees ook
Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

De deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het derde kwartaal nadert. Ondernemers hebben tot 31 oktober de tijd om dit te doen. Volgens de Belastingdienst hebben bijna vier op de tien startende en kleine ondernemers een herinnering nodig om dit tijdig te doen. Daarom geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en efficiënte aangifte.

Belastingdienst helpt ondernemers bij administratie

Belastingdienst helpt ondernemers bij administratie

Ondernemers kunnen hun belastingszaken op drie manieren regelen. Via administratiesoftware, via een fiscaal dienstverlener of via de website van de Belastingdienst. Maar welke manier past bij welke ondernemer? De Belastingdienst geeft advies.