Atria koopt Zweedse Sardus

13 augustus 2012 Tom Van der Meer

HELSINKI - Fins vleesconcern Atria koopt het Zweedse voedingsconcern Sardus, fabrikant van vleeswaren, en verschillende premiummerken kant-en-klaar-maaltijden en diepvriesproducten.

HELSINKI - Fins vleesconcern Atria koopt het Zweedse voedingsconcern Sardus, fabrikant van vleeswaren, en verschillende premiummerken kant-en-klaar-maaltijden en diepvriesproducten.


De bundeling is volgens de Finnen een logische strategische stap in een markt die steeds meer wordt beheerst door sterke internationale detailhandelsketens die met hun huismerken en discountinzet een grote druk leggen op het prijsniveau.


Atria heeft op basis van een onderhandse transactie al ruim 57 procent van het belang in Sardus weten te verwerven en doet daarom nu een bod op de resterende aandelen. Alles bij elkaar betaalt Atria 128 miljoen euro voor de aankoop. Sardus haalde vorig jaar een omzet van zo’n 235 miljoen euro.


Atria is één van de twee leidende vleesconcerns in Finland met ook aanzienlijke activiteiten in de omringende landen, waaronder Zweden, Rusland, Estland en Litouwen.


Onlangs deed het concern een vergeefse poging zijn positie in Zweden te versterken via de aankoop van Swedish Meats, maar dat bedrijf werd ingelijfd door Atria’s concurrent HK Ruokatalo.


Lees ook:

Zweeds/Finse vleesfusie nadert afronding (15 december 2006)


Atria verhoogt bod op Swedish Meats (13 december 2006)


Finnen vechten om Swedish Meats (29 november 2006)

Altijd op de hoogte blijven?