‘Assortiment uitbreiden met in huis gerijpte producten’

7 december 2022 Edwin Rensen

Het personeelstekort is ook in de vleesbranche een probleem. Machineleveranciers spelen eropin met ‘slimme machines’ en meer aandacht voor automatisering om de processen vloeiender te laten verlopen. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Jan de Jager van Dry Ager Benelux.

Tegenwoordig bereikt een groot deel van het vlees de consument binnen enkele dagen nadat het van vanaf het slachthuis via de vleesverwerker bij het verkoopkanaal terechtkomt. Maar inmiddels is ook drooggerijpt vlees al een aantal jaren bezig aan een comeback. Dry aging wordt het proces genoemd waarbij de karkassen een week of drie of nog langer, in een speciale kast of cel worden gerijpt aan de lucht. In zo'n rijpingskast wordt de luchtvochtigheid en het klimaat beheerst. Het vlees ondergaat een rijpingsproces middels het onttrekken van vocht. Hierdoor wordt het smakelijker, malser en krijgt het een nootachtige smaak.

Consistent hoge kwaliteit

Steedsmeer slagers spelen in op deze trend. Veel klanten zien er wel wat in om op gezette tijden een bijzonder stukje vlees te consumeren in plaats van dagelijks vlees van iets mindere kwaliteit. "Het is anno 2022 voor een slager verstandig het assortiment uit te breiden met in huis gerijpte producten. Het maakt niet uit of de ondernemer gerijpt vlees of zelfgemaakte salami en ham-specialiteiten wil aanbieden. Of misschien wel een nieuwe smaak wil toevoegen aan het kaasassortiment. De dry-agingkasten zijn daarvoor het juiste hulpmiddel", zegt Jan de Jager van Dry Ager Benelux. "De slager bespaart tijd en stress door gebruik te maken van deze populaire rijpingstechnieken", stelt De Jager. "Je verkrijgt namelijk altijd de beste resultaten van een consistent hoge kwaliteit, en het kan ook nog eens aantrekkelijk gepresenteerd worden. Met de verfijnde producten biedt het klanten een smakelijke aanvulling op het productassortiment en creëert het bovendien nieuwe verkoopkansen"

Dankzij de geavanceerde rijpingsprogramma’s rijpt een ondernemer met één druk op de knop gemakkelijk rundvlees, varkensvlees, wild, lamsvlees of geitenlamsvlees, al naar gelang het stuk vlees en de gewenste smaakintensiteit. Ook voor worsten is sprake van diversiteit. Zo zijn er programma´s voor het droogrijpen van salami, het bewaren van salami, rauwe worsten in schapendarmen, rauwe worsten in varkensdarmen en rauwe worsten in kunstdarmen. De producten van Dry Ager zijn verkrijgbaar in meer dan zestig landen, via een lokaal verkoop- en servicenetwerk. Tegenwoordig leiden Christian, Aaron en Andreas Landig het in het zuiden van Duitsland gevestigde bedrijf.

Dit is het laatste deel van de rondvraag 'Apparatuur wordt nóg belangrijker'.  Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. De complete rondvraag is te lezen in Vleesmagazine 7. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?