artikel

Consument koopt minder duurzaam vlees

Nieuws 233

De Nederlandse consument geeft minder geld uit aan vlees dat voorzien is van een keurmerk. Alle andere productgroepen laten wel groei zien.

Consument koopt minder duurzaam vlees
Foto: Hans Prinsen

Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, die minister Schouten gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Stijging

In 2018 kochten huishoudens voor 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel, een stijging van 7 procent. Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt op 11 procent. Vorig jaar lieten alle productgroepen binnen duurzaam voedsel – behalve Vlees en vleeswaren – per saldo een groei zien.

Plafond

Bij Vlees en vleeswaren is de groei van omzetten met een duurzaamheidskeurmerk in 2018 niet doorgezet (-1%). Sinds 2014 hebben de bestedingen aan Vlees en vleeswaren met een keurmerk jaarlijks een groei tussen 19% en 102% gekend die vooral gedreven werd door de groei in supermarkten. In 2018 droegen nagenoeg alle gekoelde vlees- en vleeswaren van varken in supermarkten een keurmerk. Daar lijkt er sprake te zijn van het bereiken van het plafond. Uitzonderingen betreffen vaak buitenlandse en regionale specialiteiten.

Aandeel

Vlees en vleeswaren (€ 1.404 mln., -1% groei ten opzichte van 2017), Koffie en thee (€ 1.038 mln., 11% groei) en Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (€ 676 mln., 10% groei) waren wel productgroepen met het grootste aandeel in bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2018. Eieren was de productgroep met de grootste relatieve stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2018 (25%). Dit heeft te maken met een herstel in aanbod van Eieren met een duurzaamheidskeurmerk na de fipronilaffaire en de ophokplicht in het voorgaande jaar.

Speciaalzaken

De bestedingen aan duurzaam voedsel in supermarkten zijn tussen 2017 en 2018 met 9 procent gestegen naar 3.294 mln. euro; in speciaalzaken voor duurzame voeding zijn deze bestedingen gedaald en komen uit op 322 mln. euro. In de foodservice zijn de bestedingen aan duurzaam voedsel in dezelfde periode met 3 procent gestegen naar 1.247 mln. euro.

Lees ook: Nederlanders eten ruim 35% meer koelvers

Reageer op dit artikel