Angst voor banenverlies in detailhandel

8 november 2016 Archief Vleesmagazine

55.000 tot 130.000 voltijdbanen in de detailhandel staan op de tocht. Dat zegt adviesbureau McKinsey.

Onderzoekers van McKinsey hebben een rapport opgesteld over de toekomst van de Nederlandse detailhandel getiteld Werk aan de winkel. Uit het rapport blijkt dat de winstgevendheid in de Nederlandse detailhandel onder druk staat. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie Detailhandel Nederland.

Sector moet ingrijpen

Als de sector en de overheid niet ingrijpen, verdwijnen 55.000 tot 130.000 voltijdbanen, zo luidt een van conclusies. Ook dreigt tegen 2025 een vermindering in de bijdrage aan het Nederlandse bruto nationaal product van 0,3 tot 1,0 procentpunt.

Innovatie detailhandel een vereiste

McKinsey is van mening dat Nederlandse retailers zelf meer moeten innoveren en zich meer moeten onderscheiden in winkelbeleving. ‘Winkeliers kunnen elkaar versterken door gezamenlijk Nederlandse producten en diensten aan te prijzen in het buitenland’, aldus het adviesbureau.

Banenverlies door leegstand

Ook het terugdringen van het aantal vierkante meters winkeloppervlakte, en daarmee de leegstand, is volgens de onderzoekers belangrijk. McKinsey raadt politiek Den Haag aan om met fiscaal beleid te voorkomen dat lagere overheden nog meer gebieden een winkelbestemming geven. Ook zouden gemeenten meer haast moeten maken met het aanpassen van bestemmingsplannen.

Altijd op de hoogte blijven?