Ambachtelijke producten van A-merken niet geloofwaardig

13 augustus 2012 Edwin Rensen

WAGENINGEN - Bijna driekwart van de Nederlanders vindt ambachtelijke producten van A-merken niet geloofwaardig.

WAGENINGEN - Bijna driekwart van de Nederlanders vindt ambachtelijke producten van A-merken niet geloofwaardig.

Dat blijkt uit de Foodmonitor van Intomart GfK en Food for Food. Reclames op tv leunen sterk op de claim ‘ambachtelijk geproduceerd’. De ambachtelijke rookworst van Unox is met zorg bereid, net als vroeger. En de pastasaus wordt door Italiaanse mama's in de plaatselijke keuken met de hand geroerd.

Ruim 70 procent van de respondenten vindt het (helemaal) niet geloofwaardig dat deze producten ambachtelijk gemaakt worden. 22 procent is neutraal over deze stelling. Ambachtelijk verkoopt blijkbaar wel, maar het hoeft niet waar te zijn. De consument is hierin niet consistent. Hij koopt producten die als ambachtelijk gepromoot worden, terwijl ze dat niet zijn en hij dat ook niet gelooft. De ambachtelijke (marketing) trend staat recht tegenover de ontwikkelingen in de technologie, maar ook recht tegenover dat wat de consument geloofwaardig acht.

Kijk voor de complete uitslag en de exacte vraag van het onderzoek op www.foodforfood.info
 

 

Altijd op de hoogte blijven?