Alle Nederlandse supermarkten eind 2023 over op Beter leven-kip

Kip_Wakker Dier

Foto: Wakker Dier

Eind 2023 heeft alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal één ster Beter Leven. “Een wereldwijde primeur. We zijn trots op de Nederlandse supermarkten en de kipsector dat zij kiezen voor een diervriendelijkere houderij,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De afgelopen maanden lieten de Nederlandse supermarkten een voor een weten over te stappen op kip met minimaal één ster. In maart 2021 nam Albert Heijn als eerste deze stap, gevolgd door de andere ketens. 11 augustus maakte de laatste supermarkt Boni bekend dat al hun verse kip in 2023 ten minste één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming krijgt. Hiermee hebben alle supermarkten bekend gemaakt over te stappen. 

"Door de stap van de supermarkten krijgen straks jaarlijks ruim honderd miljoen kippen een beter leven", schrjft Wakker Dier in het persbericht. De dierenwelzijnsorganisatie noemt het een enorme mijlpijl. Kippen met één ster Beter Leven krijgen meer ruimte en daglicht in de stal. Ze groeien langzamer, in een gezonder tempo. De dieren kunnen in een overdekte uitloop naar buiten met frisse lucht en ruimte om te scharrelen.

Dossiers
Lees ook
Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend

Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend

Wakker Dier heeft de vijf nominaties voor de Liegebeestverkiezing van 2022 bekendgemaakt. Met deze verkiezing wil Wakker Dier misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Een groot deel van het assortiment van slagerij ’t Stokpaardje in ’s-Hertogenbosch van Ted Steenbergen bestaat uit scharrelkip- en gevogelteproducten van Scheria. “In de verkoop naar de klant kun je een goed verhaal vertellen: het is vers, smaakvol en antibioticavrij vlees.”

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.