Aleph Farms breidt productlijn uit

Runderen_unsplash

Foto: Flash Dantz via Unsplash

Aleph Farms, producent van gekweekt rundvlees, kondigt aan de productlijn uit te breiden met cel gekweekte collageenproductie. Het past binnen de strategie van het Israëlische bedrijf om een alternatief voor dieren in de intensieve veehouderij te ontwikkelen.

Zo’n 70 procent van de wereldwijde vleesproductie is afkomstig van de intensieve veehouderij, stelt Didier Toubia, oprichter van Aleph Farms. Kweekvlees alleen kan de veehouderij niet vervangen, aangezien slechts 30-35 procent van de koe gebruikt wordt voor vleesproducten. De rest wordt gebruikt voor vele andere bijproducten. Aleph Farms wil ook een alternatief bieden voor de andere dierlijke delen, waaronder op collageen gebaseerde producten.

“Alleen focussen op enkele categorieën dierlijke producten houdt geen rekening met de complexiteit van het ecosysteem van de veehouderij”, zegt Toubia. “De eiwittransitie moet steunen op een systeemgerichte aanpak om succesvol bij te dragen aan een alomvattende, rechtvaardige en inclusieve transitie voor de veehouderij.”

Gekweekt collageen

Collageen is normaal gesproken afkomstig uit koeienhuiden en botten, die worden gekookt en verwerkt. Een groot aantal industrieën gebruiken collageen in hun productie. Aleph Farms komt daarom met een gekweekt alternatief met dezelfde eigenschappen als ‘normaal’ collageen. Het product is volgens Aleph Farms beter dan plantaardige of gefermenteerde alternatieven.

Dit gekweekte collageen is het eerste product van Aleph Frontiers, onderdeel van Aleph Farms-onderzoeksdivisie. Het is het resultaat van achttien maanden onderzoek. Het collageen gaat nu naar de productontwikkelingsfase en moet in 2024 op de markt komen.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Transitietool voor meer kalveren bij de koe

Transitietool voor meer kalveren bij de koe

Caring Farmers presenteert ‘Kalfjes bij de Koe’: een transitietool voor boer en burgers om samen te werken aan meer kalfjes bij de koe. De website helpt burgers om kalf-bij-koe zuivel te kopen waardoor de boerderijen verder kunnen ontwikkelen.

Neem een kijkje bij de varkenshouderij

Neem een kijkje bij de varkenshouderij

The Pig Story organiseert op 10 en 11 september het Weekend van het Varken. Veertien varkenshouders over heel Nederland geven uitleg over de Nederlandse varkenshouderij en organiseren allerlei activiteiten op hun boerenerf.

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Migros Group, het grootste retailbedrijf van Zwitserland gaat investeren in de Israëlische kweekvleesproducent SuperMeat. Met deze samenwerking willen de bedrijven de productie en distributie van kweekvlees op commerciële schaal versnellen. Onderdeel van de overeenkomst is een investering van Migros in SuperMeat.