Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Beter leven kip Aldi

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk. 

Dierenwelzijn is belangrijk voor Aldi, laat de supermarktketen weten in het persbericht. In 2016 stapte Aldi daarom al over op kipproducten van een trager groeiend ras. Het scharrelvlees heeft al één ster Beter Leven keurmerk en ook het eierassortiment is voorzien van dit keurmerk. De meeste kip die bij Aldi in de schappen ligt is afkomstig van Nederlandse boeren. 

"De overstap naar volledig Beter Leven voor alle verse kipproducten is voor Aldi een logisch vervolg op de stappen die we eerder namen op het gebied van dierenwelzijn. Samen met onze leveranciers en pluimveehouders werken we zorgvuldig aan een plan om deze verdere verbetering in het welzijn van de kippen te realiseren", aldus Wouter Lefevere, Managing Director Category Management bij Aldi in Nederland.

Één Beter Leven-ster

Kippen met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming krijgen meer ruimte en daglicht in de stal. Ze groeien langzamer, in een gezonder tempo. De dieren kunnen in een overdekte uitloop naar buiten, met frisse lucht en ruimte om te scharrelen.

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier reageert verheugt op het besluit van Aldi. “Dit is geweldig nieuws. Al die kippen kunnen straks lekker naar buiten in een overdekte uitloop. Dat maakt een groot verschil,” zegt Kenny Oostrik van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie laat weten de vijf supermarkten die overstappen in het zonnetje te zetten met een radiospot.

 

Dossiers
Lees ook
Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Een groot deel van het assortiment van slagerij ’t Stokpaardje in ’s-Hertogenbosch van Ted Steenbergen bestaat uit scharrelkip- en gevogelteproducten van Scheria. “In de verkoop naar de klant kun je een goed verhaal vertellen: het is vers, smaakvol en antibioticavrij vlees.”

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Migros Group, het grootste retailbedrijf van Zwitserland gaat investeren in de Israëlische kweekvleesproducent SuperMeat. Met deze samenwerking willen de bedrijven de productie en distributie van kweekvlees op commerciële schaal versnellen. Onderdeel van de overeenkomst is een investering van Migros in SuperMeat.