Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Verpakking gehakt albert heijn_foto Albert Heijn

Foto: Albert Heijn

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

In 2020 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook wil de supermarktketen dat alle verpakkingen van de eigen merkproducten volledig recyclebaar zijn. Om dit te bereiken wordt momenteel bekeken hoe de verpakkingen van de eigen producten aangepast kunnen worden. 

Dat geldt ook voor de vleesverpakkingen. Verschillende verpakkingen zijn al aangepast. Zo gebruikt Albert Heijn geen gekleurde plastic schaaltjes meer omdat deze minder goed recyclebaar zijn. Met vaste vleesleverancier Hilton Foods ontwikkelde de supermarktketen een alternatief voor de gehaktverpakking. Deze zit niet langer in een plastic bakje, maar in zakje. Dit plastic zakje staat iets bol, omdat er zuurstof aan toegevoegd is om het gehakt te beschermen. 

Naast de vleesverpakkingen heeft Albert Heijn al verschillende andere verpakkingen gewijzigd. Zo hebben de maaltijd- en lunchsalades een dunnere schaal gekregen en zitten de snoepgroente niet meer in een emmer met deksel maar in een dun bakje met topfolie. De volgende verpakking die Albert Heijn aanpakt zijn de kaasverpakkingen. Hiermee wil de supermarkt 200.000 kilo plastic per jaar besparen.

Bron: Albert Heijn

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Feestelijke opening pand MULTIVAC na makeover

Feestelijke opening pand MULTIVAC na makeover

Samen met medewerkers, de hoofdaannemer, architect, relaties, klanten en andere betrokkenen opende Tim Hage, directeur MULTIVAC Nederland, vrijdag 2 december 2022 het compleet verbouwde pand in Woerden.

Aandacht voor verpakkingsinnovaties Gouden Noot tijdens Empack 2023

Aandacht voor verpakkingsinnovaties Gouden Noot tijdens Empack 2023

Verpakkingsbeurs Empack zet tijdens de twintigste editie op 5 en 6 april 2023 de innovaties van de winnaars van de Gouden Noot in de schijnwerpers. Het is het debuut van de Gouden Noot op Empack.

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Wouter...