Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Verpakking gehakt albert heijn_foto Albert Heijn

Foto: Albert Heijn

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

In 2020 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook wil de supermarktketen dat alle verpakkingen van de eigen merkproducten volledig recyclebaar zijn. Om dit te bereiken wordt momenteel bekeken hoe de verpakkingen van de eigen producten aangepast kunnen worden. 

Dat geldt ook voor de vleesverpakkingen. Verschillende verpakkingen zijn al aangepast. Zo gebruikt Albert Heijn geen gekleurde plastic schaaltjes meer omdat deze minder goed recyclebaar zijn. Met vaste vleesleverancier Hilton Foods ontwikkelde de supermarktketen een alternatief voor de gehaktverpakking. Deze zit niet langer in een plastic bakje, maar in zakje. Dit plastic zakje staat iets bol, omdat er zuurstof aan toegevoegd is om het gehakt te beschermen. 

Naast de vleesverpakkingen heeft Albert Heijn al verschillende andere verpakkingen gewijzigd. Zo hebben de maaltijd- en lunchsalades een dunnere schaal gekregen en zitten de snoepgroente niet meer in een emmer met deksel maar in een dun bakje met topfolie. De volgende verpakking die Albert Heijn aanpakt zijn de kaasverpakkingen. Hiermee wil de supermarkt 200.000 kilo plastic per jaar besparen.

Bron: Albert Heijn

Dossiers
Lees ook
‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verpakkingsspecial 2021 nu te lezen als digitaal magazine

Verpakkingsspecial 2021 nu te lezen als digitaal magazine

Alea Publishers lanceert de jaarlijkse Verpakkingsspecial als digitaal magazine. Deze maand wordt de papieren editie meegestuurd met alle food titels.

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.