Albert Heijn stapt eerder over op Beter Leven Keurmerk kipassortiment

Kippen_Bohdan Chreptak/Pixabay

Foto: Unsplash

Albert Heijn versnelt de overstap naar een kipassortiment met minimaal 1 ster Beter Leven. Oktober 2022 gaat de supermarkt over op kippenvlees van uitsluitend scharrelkippen met het Beter Leven Keurmerk. Dit gebeurt in samenwerking met de 200 vaste pluimveehouders binnen het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma.

Kipvleeswaren zoals AH gebraden kipfilet, AH grillworst kip en AH gerookte kip zijn recent al overgegaan op scharrelkip. In oktober volgt de rest van het verse kipassortiment. Dan hebben alle verse kipproducten minimaal 1 ster Beter Leven Keurmerk. Deze producten komen van de 200 pluimveehouders waar Albert Heijn exclusief mee samenwerkt in het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. Binnen het programma is veel aandacht voor dierenwelzijn: de kippen zijn van een langzaamgroeiend ras en hebben een overdekte uitloop. 

Volgens de supermarktketen heeft het programma Beter voor Kip, Natuur & Boer ook voordelen voor natuur en boer. Albert Heijn: “De CO2-uitstoot wordt verminderd, met als doel in 2030 minimaal 15% minder CO2 uitstoot in vergelijking met 2018. Daarnaast is binnen het programma gezamenlijk met de pluimveehouders een gezond verdienmodel ontwikkeld waarbij de basis een gezonde prijs voor elke boer in elk seizoen is. Zo kunnen de pluimveehouders op een verantwoorde manier verduurzamen. Bij pluimvee vragen duurzaamheidsstappen op bijvoorbeeld huisvesting van de kippen vaak om grote investeringen. Albert Heijn houdt daar rekening mee door in het Beter voor-programma een toekomstperspectief te bieden voor de boer.” 

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Op Internationale Grüne Woche in Berlijn presenteert Vion een monitoringstool met slimme cameratechniek om de interactie tussen mens en dier op slachterijen te observeren. De tool is voorzien van Artificial Intelligence (AI). De camera's nemen onafgebroken alle beelden op en de software analyseert deze.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.