AH in race voor Gouden Windei

11 september 2014 Herman te Pas

De ambacht-rundervink van Albert Heijn is genomineerd voor het Gouden Windei 2014.

Dit is de verkiezing die Foodwatch in het leven heeft geroepen voor het, in de ogen van de consumentenorganisatie, meest misleidende voedingsmiddel. 'De ambacht-rundervink van Albert Heijn is een regelrechte belediging voor slagers. Zo bestaat het product maar voor 84 procent uit rundvlees, aangevuld met een flinke scheut water dat wordt vastgehouden door extra toegevoegde rundereitwitten. Albert Heijn brengt het 'ambachtelijke' stukje vlees op smaak met maar liefst vijf verschillende soorten suiker: dextrose, glucosestroop, maltodextrine, suiker en glucose. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgt de rundervink van AH nog zeven E-nummers', luidt het oordeel van Foodwatch op zijn eigen website.

Genomineerden

Ook Knorr boerengroentesoep, Belvita breakfast meergranen, Rosita's Surinaamse roti en Capri Sun multivitamin zijn genomineerd. De verkiezing is vijf jaar geleden door Foodwatch in het leven geroepen als protest tegen claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt. Bezoekers van de website van Foodwatch kunnen op de site aangeven welk product volgens hen het meest misleidend is. Op 1 oktober wordt de winnaar van het Gouden Windei bekendgemaakt.

Altijd op de hoogte blijven?