Afbouw F-gassen brengt aanvoer gekoelde producten in gevaar

16 november 2017 Uko Reinders

Het voorbestaan van duizenden bedrijven, die van koeling afhankelijk zijn, loopt gevaar. Dat komt door de afbouw van het F-gas HFK. 95 procent van de Nederlandse koelinstallaties, warmtepompen en airconditioningsystemen zijn hiermee gevuld.

Dat stelt Steven Lobregt van Sparkling Projects in een alarmerende beschouwing over de F-gassen problematiek. Als gevolg van de afbouw van F-gassen kunnen koelinstallaties stilvallen, waardoor de aanvoer van producten in gevaar komt.

HFK-quotum wordt afgebouwd

HFK-koudemiddelen zijn schadelijke broeikasgassen. Daarom wil de overheid het gebruik ervan terugdringen en heeft daarvoor een afbouwregeling ingesteld. Het HFK-quotum voor heel Nederland wordt daarbij over de periode 2015-2030 in een aantal stappen afgebouwd tot 21 procent van het aanvangsquotum. Na een eerste stap terug in 2016 van 7 procent in 2016, volgt in 2018 een forse stap van 30 procent.

Leestip: 'Duurzame koeling volop in ontwikkeling'

1 op de 10 ondernemers getroffen door lekkage

Dat quotum moet worden verdeeld over HFK’s in nieuwe apparaten en systemen die op de markt komen en bestaande koelsystemen die moeten worden bijgevuld. De jaarlijkse koudemiddellekkage bedraagt ongeveer 10 procent. Dit is voor een klein deel geleidelijke lekkage, maar veel meer toeval. Dit betekent dat jaarlijks ruwweg één op de tien ondernemers wordt getroffen.

Ondernemers die met lekkage worden geconfronteerd, kunnen volgens Lobregt in zeer zwaar weer komen. Als gevolg van de quotaregeling kan het koudemiddel uit voorraad zijn. En is het wel verkrijgbaar, dan kan het nagenoeg onbetaalbaar zijn. ‘Het gevolg is dat installaties en apparaten stil komen te vallen. De schade bij uitval van een installatie is groot want producten zullen bederven’, stelt Lobregt. Uiteindelijk kan dat volgens hem gevolgen hebben voor de voedselveiligheid.

Nieuwe installatie vraagt grote investering

Een oplossing is de overstap op natuurlijke koudemiddelen, maar dat betekent dat er een nieuwe installatie moet komen. Net zoals een dieselauto niet kan rijden op benzine, kan een koelinstallatie niet op een andere koudemiddelen draaien. Gezien de hoge investering is nieuwbouw van installaties volgens Lobregt zelden een reële optie.

De beschouwing van Steven Lobregt kunt u hier downloaden.

Altijd op de hoogte blijven?