ABN Amro rekent op forse groei biologisch

29 juni 2016

De omzet van biologische producten stijgt de komende jaren met gemiddeld 7 procent.

Die verwachting spreken economen van ABN Amro uit in het nieuwste rapport. Zij zien aan de toenemende populariteit van biologische koekjes, biologisch fruit of biologisch vlees voorlopig nog geen einde komen.

€1,1 miljard

Nederlanders geven steeds meer uit aan biologische voeding. Vorig jaar telden consumenten hiervoor in totaal bijna 1,1 miljard euro neer, vooral voor biologische koffie, thee, koek en cacao. Daarmee was ‘biologisch’ goed voor een kleine 3 procent van ons totale budget voor voeding. De verwachting is dat dit aandeel komende jaar verder groeit naar 5 procent.

Gezondheid

De vraag naar wat luxer eten neemt toe, nu het met de economie weer wat beter gaat en mensen meer letten op hun gezondheid. De laatste jaren zijn de bio-bestedingen telkens met bijna een tiende (9 procent) toegenomen. De economen van ABN AMRO denken dat de bio-omzet voorlopig in de lift blijft zitten, met een gemiddelde groei van 7 procent per jaar.

Inhaalslag maken

Om dit alles mogelijk te maken moet er wel voldoende biologisch voedsel geproduceerd worden. Volgens ABN AMRO valt hiervoor in Nederland nog wel een inhaalslag te maken. Nu gebeurt circa 2,9 procent van de voedselproductie in ons land op biologische wijze. Een groot deel daarvan is bestemd voor export naar het buitenland.

Importeren

Dat betekent dat Nederland om aan de eigen vraag naar bio-producten te voldoen nu veel moet importeren uit het buitenland. Veel grondstoffen voor biologische koekjes komen bijvoorbeeld uit Oost-Europa, biologisch fruit halen we veelal uit Spanje of Italië, aldus ABN AMRO.

Wettelijk beschermde term

Biologisch is overigens een wettelijk beschermde term, en moet niet verward worden met andere duurzaamheidsartikelen zoals vlees of vis met een bepaald keurmerk. Een biologisch product moet volgens bepaalde voorschriften zijn gemaakt. Daarbij wordt wel zoveel mogelijk rekening gehouden met milieu, dier en mens.

Altijd op de hoogte blijven?