ABN AMRO: Explosieve groei maaltijdbezorging zet door

maaltijdbezorging_peter Bontan Pxhere

Foto: Peter Bontan via Pxhere

Sinds de coronacrisis groeit de maaltijdbezorging explosief. Volgens ABN AMRO zet deze groei ook na de coronacrisis door. De analisten verwachten wel dat de groei minder hard gaat dan tijdens de coronapandemie.

De maaltijdbezorging zit in een groeiversnelling. Het aantal bestellingen is sinds de coronacrisis explosief gestegen. Zo is in april 2020 in vergelijking met dezelfde periode in 2019 98 procent meer uitgegeven aan bezorgmaaltijden, zowel via platforms als bij restaurants, blijkt uit transactiedata van ABN AMRO. Tussen januari en juni 2021 is maandelijks ruim twee keer zoveel omzet gerealiseerd dan in een gemiddelde maand in 2019. ABN AMRO verwacht dat deze groei zich zal voortzetten. Wel is sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen sprake van een verschuiving binnen restaurants. Zo komen de uitgaven aan maaltijden in restaurants voor het eerst boven het niveau van 2019 (+13 procent), terwijl bezorgingen door restaurants juist weer afnemen ten opzichte van voorgaande maanden. Maaltijdbezorging buiten platforms zal de komende jaren naar verwachting minder hard groeien dan tijdens de coronapandemie.

Dark kitchens

70 procent van de consumenten vindt het prima als bezorgmaaltijden worden bereid in industriële keukens, blijkt uit onderzoek dat ABN AMRO onder 1.016 consumenten heeft laten verrichten. In deze dark kitchens - vaak gelegen op een industrieterrein - worden door meerdere merken verschillende type maaltijden bereid en door een koerier thuisbezorgd. Door gebruik te maken van zulke centrale keukens hoeft niet geïnvesteerd te worden in een kostbare locatie en kunnen de kosten relatief laag blijven. Ook abonnementen - waarbij gebruikers een vast bedrag per maand betalen in ruil voor bijvoorbeeld wekelijks een menu - zijn in opkomst. Bijna de helft van de consumenten heeft hierin interesse. Een gevarieerd menu (36 procent) is een belangrijke voorwaarde en samenwerking met nabijgelegen restaurants biedt hiervoor volgens ABN AMRO goede mogelijkheden.

Flitsbezorgers

Naast een goede prijs-kwaliteit verhouding (67 procent) is de snelheid van bezorging (50 procent) een belangrijke factor voor een succesvolle maaltijdbezorging. “Bijna vier op de tien consumenten verwachten hun bestelling tussen 20 tot 30 minuten thuisbezorgd te krijgen. Door de grote tijdsdruk fietsen koeriers vaak razendsnel door de stad en dat gaat gepaard met veiligheidsrisco’s en zorgen over de leefbaarheid in de stad. Vooral het toenemend aantal bezorgers, waaronder nu ook flitsbezorgers, leidt tot onrust. Regulering en betere arbeidsomstandigheden zijn erg belangrijk om de groei van het aantal bezorgers in goede banen te leiden”, zegt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. “Door de groei van de bezorgmarkt - waaronder ook de bezorging vanuit supermarkten - is dit extra belangrijk. Zo is sprake van een snel groeiend tekort aan bezorgers en dat neemt in de komende jaren naar verwachting alleen maar toe.”

 

 

Dossiers
Lees ook
ABN AMRO: Wet Arbeidsmarkt in Balans leidt tot opzegging 77.000 tijdelijke banen

ABN AMRO: Wet Arbeidsmarkt in Balans leidt tot opzegging 77.000 tijdelijke banen

De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) dient om vaste arbeidsrelaties aantrekkelijker te maken dan flexibele contracten. Deze wet behoeft verdere uitwerking blijkt uit econometrisch onderzoek van ABN AMRO. Nu stappen werkgevers over op zzp’ers en ontslaan flexwerkers. Ook pakt WAB nadelig uit voor vrouwen, jongeren en lager opgeleiden en leidt niet tot...

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.