ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

attachment-001_food-image-VLS11996I01

De impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten, aldus ABN Amro. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl ondernemers die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent).

De impact van de coronacrisis wordt in de foodsector sterk bepaald door het type afzetkanaal, aldus ABN Amro. ‘De uitgaven in supermarkten bereikten recordhoogtes en bleven ook in juni, juli en augustus op een hoger niveau dan een jaar geleden. Partijen die aan supermarkten leveren, kunnen minstens tot 2021 rekenen op een hogere afzet.‘

De Aardappelen, Groente en Fruit (AGF)-branche laat in 2020 (+1 procent) én 2021 (+2 procent) groei zien, mede door de sterke stijging van verkopen in supermarkten. ‘Omdat consumenten meer thuis zijn vonden gemaksproducten, zoals verspakketten en maaltijdboxen, gretig aftrek. Sinds mei zijn de uitgaven aan maaltijdboxen verdubbeld.’

Maaltijden in de lift

Gemaksproducten die vooral onderweg worden geconsumeerd, zoals kant-en-klaar maaltijden, daalden juist. Ook de verkopen van zuivelproducten, zoals yoghurt, melk en toetjes namen in supermarkten sterk toe. Dit maakte de daling van de uitvoer van zuivel echter niet goed, waardoor de zuivelvolumes in 2020 2 procent krimpen. Voor de gehele sector food ligt dit jaar een omzetdaling van 4 procent in het vooruitzicht. De bank verwacht dat dit in 2021 slechts ten dele goedgemaakt wordt (+2 procent).

Vleesindustrie zwaar getroffen

De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent). Doordat de horeca zwaar is getroffen en ook het aantal toeristen sterk afnam, viel een belangrijke afzetmarkt weg. Ook is een groot deel van de vleesproductie bestemd voor de export. Doordat de vraag naar vlees ook in exportlanden door de sluiting van de horeca wegviel, daalde de export in april en mei met maar liefst 17 procent ten opzichte van een jaar geleden. ABN Amro verwacht dat voor deze branche in 2021 weer sprake zal zijn van groei (+3 procent).

Grootste verliezer is de drankensector. De afname van verjaardagsfeestjes, huwelijken, festivals en restaurantbezoeken leidde tot een terugval in de verkoop van frisdranken en alcoholhoudende dranken. De vooruitzichten voor 2020 (-8 procent) zijn dan ook niet positief en de verwachte stijging van 6 procent in 2021 maakt dit slechts ten dele goed.

Export tot begin 2021 onder druk

De crisis heeft volgens ABN Amro een enorme impact op de foodsector en op het consumentengedrag gehad. ‘De samenleving is als gevolg van de virusuitbraak enorm veranderd. Anderhalve meter afstand houden is de norm en gelegenheden waar mensen samenkomen, zoals cafés en restaurants, zijn aan strenge regels gebonden. Daarnaast zijn er andere grote maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de manier waarop mensen nu eten en drinken’, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food.

‘De dalende export als gevolg van het stilvallen van belangrijke afzetmarkten, heeft de grootste impact gehad op de foodsector als geheel’, aldus Menkveld. ‘Ook in de landen om ons heen wordt minder gereisd, werken mensen minder vaak op kantoor en is de horeca aan beperkingen gebonden. Hierdoor daalde de vraag vanuit restaurants, fastfoodketens en cafés in belangrijke exportlanden en kreeg de export een knauw. Gelukkig was de export in juni alweer een stuk positiever, maar de afzet van foodproducten in het buitenland zal voorlopig nog onder druk blijven staan.’

Het hele rapport is hier te downloaden.

 
Lees ook
Wat betekenen de versoepelingen van de coronamaatregelen in de winkel

Wat betekenen de versoepelingen van de coronamaatregelen in de winkel

Vandaag, 25 februari, gaan de eerder aangekondigde versoepeling van de coronamaatregelen in. Wat betekent dit in de winkel van de bakker, slager, visspecialist en slijter?

ABN AMRO verwacht verdere stijging voedselprijzen

ABN AMRO verwacht verdere stijging voedselprijzen

ABN AMRO verwacht dat 2022 een moeilijk jaar gaat worden voor de foodsector. Producenten krijgen te maken met een forse stijging van de productiekosten, terwijl de consument door de inflatie meer op de prijs gaat letten. Een verdere prijsstijging lijkt onvermijdelijk volgens de bank.

Meer omzet voor voedings- en drankensector in 2021

Meer omzet voor voedings- en drankensector in 2021

De Voedings- en drankensector groeide in 2021. Volgens recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) groeide de omzet van de voedingsindustrie afgelopen jaar met 6,9 procent en die van de drankenindustrie met 6,7 procent.