Aantal slagersbedrijven gedaald tijdens coronacrisis

25 januari 2022 Ron Duijkers Koos Groenewold
Foto: Koos Groenewold

Het aantal slagersbedrijven daalde tijdens de coronaperiode met 2,6 procent. Van 1950 begin 2020 naar 1900 begin 2022. Vooral kleinere slagerijen verdwenen van het toneel, terwijl het aantal grotere slagersbedrijven juist stevig groeide.

Het totaal aantal speciaalzaken in voeding, waartoe de slagers gerekend worden, steeg wel in coronatijd.  Ook bedrijven in de industrie en de groothandel die een rol spelen in het voortraject van de slagersbedrijven groeiden in aantal. Om van de groeiende populariteit van het online shoppen bij food-webshops maar te zwijgen. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers.

Grootste daling bij slagerijen met 2 tot 5 werkzame personen

grafiek aantal slagerijen corona CBS_Ron Duijker

Van de slagers met 2 werkzame personen verdween in de afgelopen twee jaar ruim 10 procent van het totaal aantal bedrijven en waren er begin 2022 nog 305 over. Bij slagersbedrijven met 3 tot 5 werkzame personen sloot in deze periode eveneens ruim 10 procent de deur definitief, wat resulteerde in een restant van 415 slagersbedrijven. Slagers met slechts 1 werkzame persoon stabiliseerden hun aantal op 340.

Het grootste segment in de slagersbranche zijn de bedrijven met 5 tot 10 werkzame personen. Met 615 bedrijven bleef deze groep nagenoeg constant. Double-digit groei kwam binnen de slagersbranche in de afgelopen twee jaar echter ook voor: slagers met 10 tot 20 werkzame personen namen in aantal toe tot 190 (+15,2 procent) en slagers met 20 tot 50 werkzame personen groeiden naar een aantal van 35 bedrijven (+16,7 procent). Bedrijven met 50 of meer werkzame personen komen in de slagersbranche momenteel niet voor.

Aantal bedrijven in vleesverwerkende industrie en groothandel stijgt

In de bedrijfskolom vlees en vleeswaren groeide tijdens de coronacrisis vooral het aantal bedrijven in de vleesverwerkende industrie. Hun aantal liep op van 275 begin 2020 naar 320 begin 2022 (+16,4 procent). Minder spectaculair was de stijging van het aantal bedrijven in de groothandel in vlees en vleeswaren (+1,0 procent naar 1015 in totaal).

Stijgend aantal bedrijven in gespecialiseerde winkelbranches in voedingsmiddelen

grafiek aantal foodwinkels corona CBS_Ron Duijker

Begin 2022 telde Nederland in totaal 13.690 winkelbedrijven in de foodsector. Bijna 3200 waren supermarkten en ongeveer 10.500 voedingsspeciaalzaken. Zowel de supermarkten (+3,4 procent) als de speciaalzaken (+2,0 procent) groeiden in aantal tussen begin 2020 en begin 2022. Van de speciaalzaken groeide vooral het aantal winkels in kaas (+7,5 procent), de slijters (+4,9 procent) en de poeliers (+4,5 procent). De grootste daling in aantal speciaalzaken tijdens de coronacrisis werd geregistreerd bij de winkelbedrijven in natuurvoeding (-5,4 procent), direct gevolgd door de slagers (-2,6 procent).

Populariteit webwinkels in voedingsmiddelen blijft groeien 

Online aankopen van voedingsmiddelen trekt veel nieuwe ondernemers aan tijdens de coronacrisis. Tussen begin 2020 en begin 2022 steeg hun aantal met 83,3 procent naar 7425. De grootste groei in absolute aantallen vond plaats bij de eenpitters (1 werkzame persoon) die in aantal met 2550 toenamen tot 5740 bedrijven in totaal (+80 procent). Online verkopers met 2 werkzame personen groeiden relatief het hardst. Hun aantal verdubbelde tot 1320 bedrijven (+101,5 procent).

 

Altijd op de hoogte blijven?