Aandeel biologisch neemt in 2021 iets toe

biologisch keurmerk

Het aandeel biologisch groeide in 2021. Iets meer huishoudens (96,3 procent) kochten biologische producten. Dit zijn met name gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.

Consumenten kopen biologische producten voornamelijk in de supermarkt. Deze zijn goed voor 76,4 procent van alle biologische omzet. Hiermee is het belang van de supermarkten voor de aankoop van biologische producten in 2021 weer iets toegenomen. Door corona kochten consumenten in 2020 iets vaker in speciaalzaken en boerderijwinkels.

Impact op natuur

De impact op de natuur is de belangrijkste reden om vaker biologische voedingsmiddelen te kopen. 56 procent van de consumenten die nu meer biologische voedingsmiddelen kopen, geven dit als reden. De prijs blijft een grote barrière om vaker biologisch te kopen. Uit aanvullend onderzoek van Ruigrok blijkt dat 69 procent vaker biologisch zou kopen als het goedkoper zou zijn.

Voor 57 procent van de consumenten is het niet helemaal duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische voedingsmiddelen vandaan komt. Biologische voedingsmiddelen zijn vaak duurder dan niet-biologische voedingsmiddelen, als gevolg van de biologische productiewijze die meer tijd en ruimte vraagt. Zo staan er bij een biologische boer minder dieren per vierkante meter en er is meer arbeidsintensief werk doordat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

Europees biologisch keurmerk

Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’). Toch vindt 40 procent van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn. Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne specifiek gericht op de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en het aankoopgedrag van consumenten.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

De vetpercentages van (extra) mager rundergehakt in de supermarkt lopen flink uiteen, schrijft de Consumentenbond. Uit een steekproef blijkt dat het vetpercentage tussen 7,9% tot 15% kan liggen. Mager rundergehakt is daarmee vetter dan is vastgelegd in de Europese regels voor gehakt vlees.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.