Aandeel biologisch neemt in 2021 iets toe

biologisch keurmerk

Het aandeel biologisch groeide in 2021. Iets meer huishoudens (96,3 procent) kochten biologische producten. Dit zijn met name gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.

Consumenten kopen biologische producten voornamelijk in de supermarkt. Deze zijn goed voor 76,4 procent van alle biologische omzet. Hiermee is het belang van de supermarkten voor de aankoop van biologische producten in 2021 weer iets toegenomen. Door corona kochten consumenten in 2020 iets vaker in speciaalzaken en boerderijwinkels.

Impact op natuur

De impact op de natuur is de belangrijkste reden om vaker biologische voedingsmiddelen te kopen. 56 procent van de consumenten die nu meer biologische voedingsmiddelen kopen, geven dit als reden. De prijs blijft een grote barrière om vaker biologisch te kopen. Uit aanvullend onderzoek van Ruigrok blijkt dat 69 procent vaker biologisch zou kopen als het goedkoper zou zijn.

Voor 57 procent van de consumenten is het niet helemaal duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische voedingsmiddelen vandaan komt. Biologische voedingsmiddelen zijn vaak duurder dan niet-biologische voedingsmiddelen, als gevolg van de biologische productiewijze die meer tijd en ruimte vraagt. Zo staan er bij een biologische boer minder dieren per vierkante meter en er is meer arbeidsintensief werk doordat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

Europees biologisch keurmerk

Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’). Toch vindt 40 procent van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn. Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne specifiek gericht op de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en het aankoopgedrag van consumenten.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Online supermarkt versnelt de overstap naar Beter Leven-kip. Vanaf 7 mei bezorgt de online supermarkt alleen nog maar verse kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. De kipvleeswaren volgen later.