nieuws

Grootste groeiplatform voor food start-ups van Europa

Marktberichten 137

Vegetarische burgers, plantaardige patisserie, Koreaanse kimchi en authentieke New York style bagels. Slechts een greep uit de vele food initiatieven, allen opererend vanuit de shared kitchen van het Amsterdamse Kitchen Republic, die bijdragen aan een kleurrijker en duurzamer culinair landschap.

Grootste groeiplatform voor food start-ups van Europa

De gedreven ondernemers hebben als missie om food productie op grote schaal lekkerder én duurzaam te maken. Ze dagen de grote producenten uit hetzelfde te doen. Met hulp van sociaal ondernemer en investeerder Willem Treep en Goeie Grutten Impact Fonds kunnen Kitchen Republic en haar members verder werken aan de opmars van craft food businesses in Nederland.

Jong en ambitieus

De food start-ups van vandaag bepalen wat er morgen op ons bord ligt. Wat begon met een innovatief idee en de ambitie om iets bij te dragen, zijn nu initiatieven van formaat die een stempel drukken op ons eetpatroon. Meer variëteit en meer van Nederlandse bodem is het resultaat. Uit cijfers van ABN AMRO blijkt dat het aantal kleine foodproducenten de afgelopen vijf jaar met 45 procent is gestegen. Verwacht wordt dat dit aantal blijft groeien; in 2019 bestaat deze markt uit meer dan 4.100 food start-ups. Deze gamechangers zetten de grote voedselproducenten voor het blok en dagen hen uit. Oók op grote schaal is het mogelijk beter eten te produceren.

Vanaf oktober 2019 biedt Kitchen Republic deze ondernemers nog meer ruimte om daad bij het woord te voegen. Een succesvolle crowdfundingactie en investeringsronde begin dit jaar leverde voldoende steun om naar een tweede locatie van Kitchen Republic en een groter netwerk uit te breiden. De geheel verbouwde loods is de oplossing voor de vraag naar meer én gecertificeerde keukenruimtes.

Met in totaal 2.500 vierkante meter tot hun beschikking kunnen ambitieuze food ondernemers de lat nog hoger leggen en op hun eigen manier de industrie uitdagen. Oprichter Bart-Jan Veldhuizen vertelt: ‘De nieuwe scale-up kitchen is onderdeel van onze missie om beter eten op de kaart te krijgen. De mogelijkheden van onze tweede, grotere locatie laten zien dat productie anders, beter én duurzamer kan. We bieden de ondernemers de ruimte, kennis en samenwerkingen met grote partijen. Zo helpen we deze food ondernemers zo goed mogelijk, zo groot mogelijk te laten worden.’

Duurzaamheid als uitgangspunt

Jonge food ondernemers en duurzaamheid gaan hand in hand. Een steentje bijdragen aan de wereld is tegenwoordig geen nice to have, maar een 100 procent musthave. Ook Kitchen Republic heeft, gesterkt door de nieuwe investeerders haar duurzaamheidsbeleid aangescherpt. Sociaal ondernemer Willem Treep over de samenwerking: ‘Kitchen Republic en haar members dragen allen bij aan het vergroten van de bereikbaarheid van verantwoorde en betere voeding voor iedereen. Het systeem uitdagen en vernieuwen is van belang om deze switch te maken. Met veel enthousiasme denk ik mee om de activiteiten van Kitchen Republic te verduurzamen en de impact te vergroten.’

Reageer op dit artikel