nieuws

Marel zet in op traceerbaarheid

Industrienieuws 674

Marel zet in op traceerbaarheid
Foto: Marel

Machinebouwer voor de slachtindustrie Marel wil data delen tussen vleesverwerkers en supermarkten, zodat de consument kan zien waar het vlees vandaan komt. Dit kan middels de software in de machines van Marel.

Dit meldt het Financieele Dagblad van 4 augustus. Het IJslandse Marel is een grote speler in de slachttechniek met ook vestigingen in Nederland. Het bedrijf draait jaarlijks €1,2 miljard omzet en mikt tot 2026 op een jaarlijkse omzetgroei van 12 procent. En niet de machines, maar de informatie die een machine levert, wordt de belangrijkste factor voor die groei.

Behoefte aan traceerbaarheid steeds groter

‘Na schandalen in de vleesindustrie, zoals in 2014 met paardenvlees dat als rundvlees werd verkocht, is de behoefte aan informatie en traceerbaarheid groter geworden. De consument willen weten wat ze eet, wat de herkomst is, welke voedingswaarden ze binnenkrijgen en of het product veilig is. Dat is in een supermarkt vaak wel mogelijk met bewerkte producten, maar niet bij verse producten zoals vlees en vis’, zegt topman Árni Oddur Thórdarson tegen het FD.

Data delen

Marel kan zorgen voor die informatie middels de software in de slachtmachines. Deze data willen ze delen tussen vleesverwerkers en supermarkten, zodat de consument weer waar het vlees vandaan komt.

Test

De eerste test met het delen van data is van start gegaan bij een pluimveeproject met Costco. De supermarktketen opent dit jaar in Nebraska een kippenboerderij, mengvoederfabriek en verwerkingsfabriek. En gebruikt voor de verwerkingsfabriek alleen Marel-machines. ‘Costco integreert als supermarkt de keten. Dat verandert de manier van werken. En helpt verspilling voorkomen. Het is een stap vooruit.’

Reageer op dit artikel